تبلیغات
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی) - (( 28 نكته مهم آموزشی در مورد بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی))
 
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 


 

1)   مهارت های چهارگانه زبان آموزی به طور كامل مورد توجه قرار گیرد ومهارت های شفاهی قربانی مهارت های كتبی نشود.

2)    هردو كتاب بخوانیم وبنویسیم می بایست به طور موازی وبا آهنگی مناسب آموزش داده شوند چون هردو از ارزش آموزشی یكسانی برخوردارند.

3)     در كتاب بخوانیم مطلقا از نوشت افزار استفاده نمی شود.

4)     دركتاب بخوانیم بخش وصداكشی نداریم بلكه از بخش وصداكشی به عنوان یك ابزار استفاده می شود.

5)   بیشتر فعالیت های مربوط به یادگیری كلید واژه ها حول محور كلمات هم آغاز وهم پایان است. آب/آرد-دست/توت-شانه/خانه

6)     هفته ای 3 نگاره تدریس می شود بنابراین در ماه مهر تمامی نگاره ها می بایست تدریس شده باشد.

7)     هدف كلی نگاره ها و نشانه های (1) ونشانه های (2)به ترتیب واج آموزی واژه آموزی وجمله آموزی است.

8)     هدف كلی كتاب خوانی وروان خوانی به ترتیب گسترش واژگان و متن خوانی (تسلط بر خواندن)است.

9)     تصاویر پایین نگاره ها كلید واژه  هستند كه به هیچ عنوان با هدف كلمه خوانی از آنها استفاده نمی شود.

10)            اجرای هر نگاره از نظر زمانی قابل تفكیك نیست بنا به صلاح دید معلم ومتناسب با موقعیت كلاس برای رفع خستگی وتنوع می توان شعر نمایش ویا بازی را اجرا كرد.

11)            از كارت های تصویری در پایان هر نگاره استفاده می شود وهدف از آن تصویر خوانی وآشنایی با كلید واژه می باشد. در ضمن تصویر برداری ذهنی از شكل خطی كلید واژه ها یكی دیگر از اهداف مهم نگاره هاست.

12)            در استفاده از كلید واژه ها و نیز رو خوانی متن انتزاعی در مرحله اول رعایت راست وچپ و بالا وپایین الزامی است ولی در مراحل بعد رعایت این مورد ضرورتی ندارد.

13)            به طور كلی از ابتدای بخش 2 آموزش نشانه های 1تا آخر هدف یادگیری شكل نوشتاری كلمات(املاء) نیست بلكه هدف اصلی این درس ها خواندن كلمات ومتن انتزاعی است.

14)                        از صفحه 52 بخوانیم به بعد هر دو روز یك نشانه یعنی هر هفته 3 نشانه تدریس می شود.

15)            در هنگام نوشتن زیر نویس ها در كتاب بنویسیم دانش آموزان بخوانند و سپس بنویسند چون خواندن مقدمه و پیش نیاز نوشتن است.

16)            چون كتاب بخوانیم وبنویسیم دارای دو نوع خط نسخ ونستعلیق می باشد بنبر این در جایی كه دانش آموز فعالیت نوشتاری انجام می دهد از خط نستعلیق تحریری استفاده می كند اما در فعالیت شفاهی خواندن خط نسخ ملاك خواهد بود.

17)            امداد رسمی دانش آموزان از صفحه 42 بنویسیم كه جمله بندی كامل است شروع می شود یعنی از درس 3.قبل از این كار می توان كلمات جداجدا كه قبلا آموزش داده شد به دانش ا آموزان یاد داد.

18)            با توجه به اینكه خود كتاب به قدر كافی گنجینه لغات دارد لذا نیاز به گفتن املاء از كلمات خارج از كتاب نیست در ضمن تا آنجا كه امكان دارد از املاءخود ساخته توسط معلم اكیدا خودداری گردد.

19)  از صفحه 56 جمله نویسی به صورت رسمی آموزش داده می شود.

20)                        از صفحه 84 به بعد بهتر است اسم حروف رانیز به دانش آموزان آموزش دهیم.

21)            در بخش روان خوانی هدف تقویت مهارت خواندن وپی بردن به معنا ومفهوم آن می باشد لذا از این قسمت نباید دانش آموز چیزی بنویسد چون خط آن نسخ است.

22)            در نوشتن نشانه ابتدا معلم باید با گچ خوب روی تخته بنویسد سپس چند تن دیگر از دانش آموزان روی تخته بنویسند وتمرین كنند آنگاه از روی كتاب بنویسیم نسخه برداری تقلید وتمرین كنند.

23)            تشدید سمعی است یعنی گوش ما صدایی را دو بار می شنود وما یكی را به حرف تبدیل می كنیم وبه جای صدای دیگر نشانه تشدید روی آن می گذاریم.در ضمن در درس تشدید دانش آموز حرف یا صدای جدیدی را یا نمی گیرد بلكه با ویژگی یك علامت آشنا می شود .

24)            تصاویر نشانه های(2)بیان كننده مطلب درس هستند لذا استفاده مؤثر از آن ها در انتقال مفهوم مورد توصیه می باشد.

25)            در بخش 3 نشانه های (2) بهتر است از شیوه داستان گویی استفاده شود وسعی شود از خود بچه ها در ارائه داستان كمك گرفته شود.

26)            در حین داستان گویی می توان از كارت كلید واژه های نشانه های (2)استفاده كرد و همزمان كلمات كلیدی را روی تابلو نوشت ونشانه مربوطه را به رنگ قرمز مشخص كرد.

27)            هدف از نوشتن به صورت خط تحریری در كتاب بنویسیم خوشنویسی نیست بلكه درست وخوانا نویسی از اهداف به كار گیری خط نستعلیق است.

28)            دلایل توالی واج ها ریشه در اولا بسامدثانیا شكل وثالثا تعداد حروف ونشانه ها دارد. بسامد:مقدار تكرار یك پدیده را می گویند وچون حرف آدر كلماتی كه اول آتها باآشروع می شود ومورد استفاده زیاد دانش آموزان است لذا نشانه (آ)در ابتدای كتاب آمده است.

شكل:شكل نوشتاری حروف از ساده به پیچیده تنظیم شده است لذا حروف آسان در ابتدا وحروف مشكل بعدا آموزش داده می شود.تعدد:منظور حروف چند شكلی است كه آموزش از حروف تك شكلی شروع وبه حروف چند شكلی گسترش می یابد.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 24 آبان 1395
فاطمه پاریاد
چهارشنبه 18 مرداد 1396 11:16 ق.ظ
Highly energetic blog, I enjoyed that a lot. Will there be a part 2?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر