تبلیغات
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی) - انواع روشهای متنوع املا
 
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


30 روش برای بهبود مهارت‌های نوشتن :

 مهمترین ماده درسی كه این وضعیت (بهبود مهارت نوشتن ) را بر عهده دارد، املای فارسی است. املا در لغت به معنی پر كردن، بر سر جمع گفتن، تقریر كردن مطلبی تا دیگری آن را بنویسد، است.

در زبان فارسی كلمه‌ای معادل املا و دیكته نداریم، ولی می‌توانیم «از بر نویسی» یا «گفتار نویسی» را جایگزین كلمه املا یا دیكته كنیم. منظور این است كه شخص گفته‌های دیگران را بدون دیدن آن كلمات بنویسد.

با توجه به این كه درس املا بنای علمی در یادگیری سایر دروس است و توجه به این مهم، یكی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روش‌های متداول املا  نمی‌تواند راه گشای مشكلات آموزشی در این درس باشد، لــذا در این مجموعه سعی شده است چندین روش متنوع و جالب برای املا و تصحیح آن ارائه شود.

تا از در طول سال تحصیلی با یاری اولیا و آموزگاران در افزایش توانمندی دانش‌آموزان تلاش شود.

1) املا به صورت گروهی : به این شكل كه بچه‌ها را به گروه‌های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌كنیم و در هر گروه، هر خط را یك نفر از گروه می‌نویسد و در انتها نمره گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه كار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

2) هر گروه یك متن املا با كمك تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری كرده و می‌خوانیم و سپس یا بهترین متن دیكته را به كل كلاس می‌گوییم و یا از هر گروه یك پاراگراف انتخاب كرده و دیكته تلفیقی تهیه كرده و به كل كلاس، دیكته می‌گوییم. در این صورت متن دیكته را بچه‌ها انتخاب كرده‌اند.

3) بچه‌ها را گروه‌بندی می‌كنیم و سپس هر گروه متن دیكته‌ای را می‌نویسد و برای گروه دیگر می‌خواند تا آن گروه بنویسند. دیكته گروه به گروه نام دیگر این دیكته است.

4) در روش دیگر، باز بچه‌ها به گروه‌های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌شوند. 10 كلمه مهم از درس انتخاب می‌كنیم و از بچه‌ها در گروه‌ها می‌خواهیم كه هر كدام جمله‌ای را در ارتباط با درس بنویسند و از كلمات مهم مورد نظر استفاده كنند و هر گروه جملات خود را كنار هم گذاشته و یك متن كوتاه و زیبا  بسازد.

5) در مواقعی كه شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می‌توان در هنگام دیكته دانش‌آموز ضعیف را كنار دانش‌آموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را كه برایش مشكل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش‌آموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می‌سپارد و هم با افت نمره به طور مكرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نباید به طور تكرار و همیشگی باشد.

6) در هنگام تصحیح كردن املا، معلم صحیح لغات را نمی‌نویسد و دانش‌آموزان خودشان درست لغات را از كتاب پیدا می‌كنند و بعد ما به آن املا نمره می‌دهیم. یعنی، ابتدا دور كلمات اشتباه خط می‌كشیم و صحیح آن را بچه‌ها می‌نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها نمره می‌دهیم.

7) روش دیگر این است كه معلم بهتر است متن دیكته را قبل از املا برای بچه‌ها بخواند، ولی بچه‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند.

8) بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا كل متن باید سه بار خوانده شود.

9) در صورت دیگر املا، می‌توان شفاهی دیكته را خواند و بچه‌ها لغات مهم آن را هجی كنند و در هوا بنویسند.

10) نوع دیگر املا می‌تواند چنین باشد كه شاگرد پشت سری كلمات را روی پشت فرد جلویی بنویسد و شاگرد جلویی از روش حركت انگشتی فرد عقبی بتواند لغات را بفهمد و بنویسد كه این یك نوع بازی و املا است.

11) در روش  دیگر به بچه‌ها می‌گوییم روزنامه با خود به كلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یك بند املا برای ما درست كنند و بر روی ورقه بچسبانند. یا این روش می‌تواند به صورت گروهی هم صورت گیرد.

12) می‌توان املایی را به صورت پلی‌كپی بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص به دانش‌آموزان داد تا آنان در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را كامل كنند.

13) می‌توان دیكته را به صورت لغات صحیح و غلط در كنار هم قرار داد تا بچه‌ها كلمه غلط را خط بزنند.

14) روش دیگر املا می‌تواند به صورت تصویری باشد. یعنی، شكل را به دانش‌آموزان بدهیم تا آنان املای صحیح آن را بنویسند.

15) املای تقویت حافظه: بدین صورت كه معلم متنی را  روی تخته می‌نویسد و سپس متن را برای دانش‌آموزان می‌خواند و سپس روی نوشته‌هایش روی تخته پرده می‌كشد و بچه‌ها باید هر آنچه از متن فهمیده‌اند را بنویسند. سپس معلم پرده را از تخته برمی‌دارد و بچه‌ها متن خود را با متن تخته مقایسه می‌كنند و به خود امتیاز می‌دهند.

16) روش دیگر، می‌تواند استفاده از آینه باشد كه كلمات را بر عكس بنویسیم و بچه‌ها با آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند.

17) دیكته آبكی: روش دیگر، استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب كه بچه‌ها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آب ‌پاش به مدرسه می‌آورند و با آب دیكته را روی زمین بنویسند و گروهی نوشته‌های خود را تصحیح كنند.

18) روش دیگر در تصحیح املا این است كه دانش‌آموزان با اشتباهات خود جمله بسازند و یا دیكته به صورت جمله‌سازی از لغات مهم درس باشد.

19) كلمات مهم یا مشكل درس را  روی پارچه بنویسند و سپس با خمیر و یا نخ و سوزن كلمات را بسازند و یا بدوزند كه در این صورت املا با هنر و بازی توأمان می‌شود (یادگیری تلفیقی)

20) دانش‌آموزان از اشتباهات خود در املا كلمات هم‌خانواده، متضاد و یا هم معنا بنویسند.

21) برای آشنایی دانش‌آموزان با انواع صداها و لهجه‌ها در هنگام دیكته گفتن و از این كه بچه‌ها تنها به صدا و لحن معلم خود خو نگیرند، معلم می‌تواند از اطرافیان خود بخواهد تا متن املا را بر روی نوار بخوانند و صدای خود را ضبط كنند و سپس آن متن را به كلاس بیاورد و بچه‌ها از روی آن نوار دیكته بنویسند و در هنگام ارزشیابی پایانی و یا هر زمان دیگر بچه‌ها دچار مشكل نشوند.

22) همكاران معلم می‌توانند در املاهای كلاسی جای خود را تعویض كنند و به بچه‌های كلاس‌های دیگر املا بگویند تا بچه‌ها با انواع صداها و لحن‌ و گویش در دیكته آشنا شوند.

23) دانش‌آموزان می‌توانند به والدین خود دیكته بگویند و والدین در املای خود چند كلمه را اشتباه بنویسند تا بچه‌ها آنها را تصحیح كنند و به پدر و مادر خود نمره دهند.

24) بچه‌ها می‌توانند به معلم خود دیكته بگویند. هر گروه یك پاراگراف به معلم بگوید و در انتها گروه‌ها ورقه‌ معلم را تصحیح كنند و یا هر گروه پاراگراف مخصوص به خود را صحیح كند. البته بهتر است معلم چند كلمه را عمداً اشتباه بنویسد.

25) برای والدین بی‌سواد، فرزند می‌تواند صدای خود را ضبط كند و از روی صدای خود به خودش دیكته بگوید یعنی صدای ضبط شده خود را جایگزین صدای اولیای خود كه بی سواد هستند، نماید.

26) یكی دیگر از روش‌ها برای تصحیح املا این است كه می‌توان املا را به بچه‌ها داد تا تصحیح كنند، ولی در نهایت نمره نهایی را معلم بدهد و یا دانش‌آموزان تصحیح كننده با مداد كنار دفتر فرد، نمره بگذارند و بعد معلم، نمره خود را با نمره‌ای كه دانش‌آموزان داده مقایسه كند.

27) معلم لغاتی را بر روی مقوا می‌نویسد و مقوا را به تخته نصب می‌كند و زمان كوتاهی وقت می‌دهد تا دانش‌آموزان كلمات را به دقت نگاه كنند و سپس مقوا را جمع می‌كند. در این جا بچه‌ها هر آنچه از لغات در ذهنشان مانده است را می‌نویسند و ما لغات و كلمات آنان را تصحیح می‌كنیم تا دقت آنان سنجیده شود.

28) دانش‌آموزان املا را در هوا بنویسند و ما هم در هوا تصحیح كنیم نه با قلم و روی كاغذ. 
29) روش دیگر املا كه همراه با بازی هم است، این است كه دانش‌آموزان با گچ روی زمین مدرسه و حیاط مدرسه دیكته بنویسند و سپس حیاط را دسته‌جمعی بشویند تا آثار گچ حیاط مدرسه را كثیف نكند.

30) معلم می‌تواند املا را بر روی چندین كارت بنویسد و این كارت‌ها بین گروه‌ها تقسیم شود تا تمام گروه‌ها كارت را ببیند و سپس كارت‌ها را جمع كرده و از روی آنها دیكته بگوید.
لازم به تذكر است كه روش‌های املا كه به عنوان نمونه بیان گردید را نباید به عنوان روش واحد تلقی كرد. اگر هر روشی بیشتر از اندازه استفاده گردد، ارزش آموزشی خود را از دست می‌دهد. لذا اگر معلم بنا به ضرورت و در نظر گرفتن تنوع، روش‌های متنوع املا را به كار گیرد نتیجه مفیدی عاید دانش‌آموزان خواهد شد.


 


 بازی و نوشتن

 یادگیری همراه بابازی وفعالیت به مراتب سریعتروبهتراززمانی بوده است كه به كودكان بصورت غیرفعال آموزش داده می شده است لذادرپایان چندبازی برای یادگیری سریع نوشتن ارائه می شود.

1)بازی جوركن وبپر

لوازم :تخته سیاه، لوحه های حروف، گچ

روش: كودك به حرف نوشته شده روی تخته نگاه می كندودرمربعهای حروف روی زمین دومربع راكه حرف مانندحرف روی تخته درآنهانوشته شده است پیدامی كندوروی آن می پرد.تخته پاك می شودوحرف دیگری روی آن نوشته

 می شودودوباره كودك بایددویاسه حرف مانندآن راروی مربع هابیایدوروی آنهابپرد.

2)بازی ساختن كلمات باحروف

لوازم :5یا6مربع حاوی الفبابرای هركودك

روش:كودك بایدبادسته حروفی كه داردكلمه های مختلف بسازدواین كارراباپریدن روی حروف هركلمه نشان دهددركنارهركودكی كه باپریدن كلمه درست می كندبایدیك كودك مشاهده گرباشدكه هم درستی كاراورابررسی

 كندوهم تعدادكلمات ساخته شده توسط اورابشمرد.

3)بازی یك داستان راهجی كنید:

لوازم: مربعهای حروف

روش:دویاسه كودك یك داستان راباپریدن روی شبكه حروف به تناوب تعریف می كنندكودك اول باپریدن روی

 لغات كلمه اول داستان رامی گویدوكودك دوم كلمه دوم راوبه همین ترتیب تمامی داستان راتعریف می كنند.

4)برای داستان گویی

لوازم:تخته سیاه، گچ

روش: دوتیم حدوداً ده نفری ازدانش آموزان انتخاب كنیدكودك شماره 1ازهردوتیم می رودجلوی تخته وجمله ای رابانوشتن یك كلمه شروع می كندوبرمی گرددبه نفردوم می زندوخودش به ته صف می رودنفردوم می رودوكلمه سوم جمله رامی نویسدبازی ادامه می یابدتاتمامی افرادهرتیم پای تخته بروندآنان بایدیك جمله یاجملاتی بامعنابنویسندتیمی كه زودترجمله اش راكامل كندبرنده است .

5)بازی بخوان، بگذروپرتاب كن

لوازم: توپ فوتبال ،تخته سیاه یاكارتهای لغات وكلماتی كه میخواهیم آموخته شود.نواریامتراندازه گیری توپهای دیگری برای بازی ،توپهای نرم وكیسه های لوبیا

روش: به هركودكی كه بالای سكومی آیدیك كلمه نشان داده می شود.اوبایداسم كلمه رابگویدوسپس آن رادرجمله ای به كاربردوپس ازآن توپ فوتبال راتاحدی كه می تواندپرتاب كند.امتیازهابرحسب فاصله ای كه توپ پرتاب می شود،تلفظ صحیح نام كلمه وصحیح بودن جمله ساخته شده یاكلمه ی محاسبه می شود.امتیازبرای پرتاب براساس توانایی وسن كودكان درنظرگرفته می شود.

وزشی خود را از دست بدهد.



ارائه روشی جهت بهبود املا در دوره ابتدایی

این روش شاید به نوع و شكل­های مختلفی ارائه شــده و تجربه شـده باشد و از انواع املای پاتخته­ای

است كه در یك كلاس 40 نفری آزمایش گردیده و بهترین نتیجه را داده است و آن اینكه در زنگ املا دانش­آموزان دفاتر املا را جلوی خود گذاشته، معلم از روی دفتر كلاس به ترتیب یك نفر را پای تخته می­برد و دانش­آموزان را موظف و ملزم به دقت كردن به پای تخته و دانش­آموزی كه پای تخته رفته است می­كند. جمله­ای را به نحو دیكته گفتن به دانش­آموز می­گوید تا او نیز روی تخته بنویسد. دانش­آموزانی كه نشسته­اند دقت نموده و صحیح یا غلط بودن كلمات را تشخیص داده و به ترتیب نظر می­دهند و جمله مورد نظر روی تخته تصحیح می­گرددو شكل صحیح آن روی تخته نوشته می­شود بعد از دانش­آموزان خواسته می­شود كه دو یا سه بار از روی آن بنویسند. در هر بار دیكته نوشتن می­توان تا ده نفر را پای تخته برد و تمامی دانش­آموزان در این روش شركت فعال خواهند داشت.

این روش می­تواند برای زمانی دو یا سه ماهه یادر یك سال تحصیلی به كار گرفته شود و آن بستگی به وضعیت كلاس و روحیه معلم دارد. روش فوق د ریك كلاس 40 نفری كه بیست نفر آن دارای نمراتی زیر 10 و زیر صفر داشته انجام گرفته و نتیجه مطلوبی در پی داشته است، بطوریكه حداقل نمره كلاس به 10 رسیده است.

 

اختلالات املایی

مشكلات املایی یا اختلال در درس املا مشكلی است كه تا به حال نتوانسته بصورت اساسی حل شود. از آنجائی كه مقطع ابتدایی اصل و زیربنای آموزش، و تكرار و تمرین حروف و كلمات زیاد است و آموزگار كلاس برای تمامی دروس یك نفر بوده و تنوع دروس كمتر از مقاطع دیگر است لذا در ابتدایی اختلال در درس املا كمتر از دیگر مقاطع می­باشد و اختلالات املایی با جدیت و دقت لازم پیگیری می­شود. اما زمانی كه دانش آموز از ابتدایی خارج می­شود پیگیری ها در این درس سیر نزولی پیدا كرده و شتاب و برنامه­ریزی لازم را ندارد. لذا دانش­آموزی كه دیپلم می­گیرد در نوشتن كلماتی كه در كتاب خوانده هم دارای مشكل می­باشد و متوجه می­شویم كه دانش­آموز كلمات خوانده شده در كتب فارسی ابتدایی را همیشه صحیح­تر از كتب فارسی راهنمایی و دبیرستان می­نویسد.

تكرار و تمرین بیشتر، دقت در نوشتن مشق فارسی وكنترل روزانه تكالیف فارسی و تصحیح آن و اهمیت دادن به این درس و صرف وقت بیشتر در این رابطه می­تواند مشكلات املایی را به حداقل خود برساند.باید در نظر داشت كه نقش معلم در این خصوص بسیار تأثیر­گذار است.معلمی كه دارای ذوق و سلیقه است و از ادبیات بالایی برخوردار است در رفع مشكلات موفق­تر است.لذا داشتن یك معلم خوب خیلی مؤثرتر از ارائه راهكار و پیشنهاد است. زیرا اگر یك معلم نتواند اهل نظر باشد نمی تواند نظرات و راهكارهای دیگران را بكار بندد.

 

یك روش برای آموزش  دانش آموزان دیر آموز ، استفاده از جعبه یادگیری لایـتـنر :

چگونه از جعبه لایتنر استفاده کنیم:
جعبه لایتنر یک قوطی در باز است که از پنج قسمت تشکیل می‌‌شود.

1

2

4

8

15

عرض قسمت های مختلف به ترتیب 15,8,4,2,1 واحد است. این جعبه را می‌‌توانید خودتان با مقوا، جعبه یا قوطی های پودر لباسشویی ، کفش و... درست کنید، یا اینکه از بازار تهیه نمائید.
این روش را می‌‌توانید برای یادگیری لغات زبان انگلیسی،فارسی و یا هر فرمول یا مطالب درسی فراری که می‌‌خواهید به خاطر بسپارید به کار گیرید.
هر موضوع یادگرفتنی را روی یک برگ کاغذ(فیش) بنویسید. دقت کنید که روی هر فیش تنها یک موضوع یادگرفتنی نوشته شود. یعنی لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن را در روی دیگر برگه می‌‌نویسید.

مراحل کار:
1. روز اول: تعدادی از برگه‌ها را تکمیل می‌‌کنید و پس از اینکه هر دوروی برگه را یکی دوبار مرور کردید، برگه‌ها را در خانه اول جعبه قرار دهید. می‌‌توانید هر روز، ده پانزده یا تعداد بیشتری برگه آماده نمائید.شاید در بعضی روزها هم برگه ای تهیه نکنید.
2. روز دوم: ابتدا برگه هایی را که دیروز تهیه کرده بودید از خانه اول بردارید.سؤالات را از روی برگه بخوانید و سعی کنید جواب‌ها را به خاطر بیاورید. آنهایی را که بلد نبودید، مجدداً در خانه اول قرار دهید و آنهایی را که بلد بودید، به خانه دوم منتقل کنید. پشت این برگه های خانه دوم یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار دهید.
در پایان، برگه هایی را که در روز دوم برای اولین بار تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.
3. روز سوم: به برگه های خانه دوم دست نمی زنید زیرا خانه دوم هنوز تکمیل نشده است و ظرفیت دو گروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه های خانه اول شروع می‌‌کنید و برگه هایی را که جواب سؤالاتشان را بلد هستید به خانه دوم منتقل می‌‌نمائید و در پشت کاغذ رنگی قرار می‌‌دهید تا این برگه‌ها با برگه های روز گذشته مخلوط نشود. برگه هایی که پاسخشان را بلد نیستید به همراه برگه های جدیدی که امروز تهیه کرده اید در خانه اول قرار دهید.
4. روز چهارم:
الف. ابتدا از خانه دوم شروع کنید، زیرا خانه دوم ظرفیت دو گروه برگه را دارد و ظرفیت آن روز قبل تکمیل شده است. ولی فقط برگه های ردیف جلوتر را برمی دارید.(یعنی برگه هایی که جلو کاغذ رنگی قرار دارند) سؤالات روی این برگه‌ها را مطالعه می‌‌کنید و اگر جواب درست دادید برگه‌ها را در داخل خانه سوم و در ابتدای آن قرار می‌‌دهید و پشت این برگه‌ها یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می‌‌دهید تا فاصله گذاری مشخص شود. ضمناً برگه های باقی مانده در خانه دوم را جلوتر می‌‌برید و کاغذ رنگی را در پشت این برگه‌ها می‌‌گذارید.
ب. سپس به خانه اول برگردید و برگه های آن را بردارید و آنهایی را که بلد هستید در خانه دوم و پشت کاغذ رنگی قرار دهید.
ج. برگه هایی که پاسخ آنها را بلد نیستید و همچنین برگه های جدیدی را که تهیه کرده اید در خانه اول می‌‌گذارید.
5 . خانه سوم برای چهار گروه برگه در نظر گرفته شده و باید چهار روز صبر کنید تا این قسمت تکمیل شود.البته هر روز پس از ورود برگه‌ها از خانه دوم به خانه سوم پشت این برگه‌ها یک کاغذ رنگی می‌‌گذارید تا قسمت سوم هم به تدریج و پس از چهار روز تکمیل شود.
6. خانه چهارم جای هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولین برگه‌ها پر خواهد شد. خانه پنجم جای پانزده گروه برگه را دارد و شانزده روز پس از ورود اولین برگه ها، این قسمت تکمیل می‌‌شود. یعنی اگر شما در کارتان وقفه ای نیندازید سی روز طول خواهد کشید تا هر پنج قسمت جعبه لایتنر تکمیل شود. توجه دارید که بین هر دو گروه برگه یک کاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار می‌‌دهید تا برگه های مربوط به روزهای مختلف با یکدیگر مخلوط نشوند.از روز سی و یکم به تدریج برگه‌ها از داخل جعبه خارج می‌‌شوند و شما می‌‌توانید این برگه‌ها را بایگانی نمائید. زیرا پس از پنج بار تکرار موفقیت آمیز هر برگه در زمان های متفاوت، می‌‌توانید مطمئن باشید که آن موضوع را برای همیشه فرا گرفته اید و هیچگاه آن را فراموش نخواهید کرد.
به این ترتیب شما با روشی که شبیه بازی انفرادی است، در اوقات فراغت می‌‌توانید با کمترین میزان اتلاف وقت آنچه را که یادگیری اش برایتان مشکل تر است بیشتر تکرار کنید و زودتر و برای همیشه به خاطر بسپارید و آنچه را که زودتر یاد می‌‌گیرید فقط با پنج بار تکرار برای همیشه فرا بگیرید.
نکته مهم: در هر مرحله که به سؤال یک برگه نتوانستید جواب دهید باید آن را به اولین خانه برگردانید.

 

 وراهکارهای آموزش املا

تعریف امـلا     

 

اهمیت نوشتن ونیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست . در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند و چه اقداماتی در این باره انجام بدهند تا بتوانند آموخته های خود را در موقعیت های مختلف به کار گیرند . مهمترین ماده ی درسی که این وضعیت را بر عهده دارد املای فارسی است .

 املا در لغت به معنی بر کردن و بر سر جمع گفتن و تقریر کردن مطلبی برای دیگران است .

 در زبان فارسی کلمه ای معادل املا و دیکته نداریم ولی می توانیم "از بر نویسی "یا "گفتار نویسی " را جایگزین کلمه املا کنیم .

 منظور این است که شخص گفته های دیگران را بدون دیدن آن ها بنویسد با توجه به اینکه درس املا مبنای علمی در یاد گیری سایر دروس است و توجه به این مهم یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روشهای متداول املا نمی تواند راه گشای مشکلات آموزشی در این درس باشد لذا در این مجموعه سعی شده است چند روش متنوع و جالب برای املا و تصحیح آن ارائه شود تا با یاری خدا و همکاری اولیائ محترم در افزایش توانمندی دانش آموزان تلاش شود .  

 

در حقیقت املا تلاش و تکاپویی برای نوشتن                                                     درست کلمات است وبیشتربه سنجش دو مهارت مهم گوش دادن ونوشتن ومهارتهای ذهنی مربوط به آن می پردازد                                                                                                                                                                     

  تند نویسی - خوانانویسی زیبا نویسی                                                     ودرست نویسی و رعایت فاصله کلمات هم جزو اهداف است        

اهداف اموزشی املا :

تمرین شنیدن                                   

تمرین نوشتن

شناخت شکل نوشتاری کلمات روز مره ورایج

اشنایی با کلمات جدید

مشخص شدن مشکلات نوشتاری ورفع ان ها

خوانا نویسی

چند نکته در مورد املا گویی :

اموزشی املا نمره ثبت نمی شود  در جلسه 

در جلسه ارزشیابی املا نمره ثبت می شود

پیش از گفتن املا متن به صورت کامل خوانده شود .                                                                          

از مجموع کلمات و حروف خوانده شده جمله ساخته شود .

بعد از اتمام املا یک بار متن خوانده شود.

روش های مختلف در اموزش املا :

نوشته شود یعد پاك شود . املای تقریری :کلمه - جمله- روی تخته

املای تابلویی :

در آن چند جای خالی بماند . املای کامل کردنی : چند جمله نوشته شود

املای کارتی: تعداد کلمه نوشته شودكه با كارت نشان داده می شود .

املای تیمی : به صورت گروهی

املای انتخابی : از چند درس

املای بی صدا : به صورت لب خوانی

املای انگشتی : روی پشت دانش اموزبا انگشت نوشته شود . بعد دانش آموزان با دقت كردن آن را بنویسند.                                   

املای هوایی :

املای ترکیبی :متنی غیر از متن کتاب با كلمات خوانده شده انتخاب شود با کلمات خوانده شده

یكی از روش های توصیفی به نام شناسایی املای بی نقطه – سركش – بی دندانه  تا دانش آموزان خودشان آنرا تشخیص دهند و بنویسند.

   املای تصویری :

 ( … - املای  ابزاری ( خمیر - مهره - نخ

املای دانش اموز به والدین وبا لعکس :

املا توسط معام های سایر کلاس ها :

املا با استفاده  از اشتباهات نوشتاری دانش آموزان یعنی متن از روی اشتباهات دانش آموزان تنظیم گردد . دانش                                                                  

املای سرعتی : از بهمن به بعـد 

گفتن املا از کتاب های داستان یا رشـد  دانش آموز  :

انتخاب متن املا توسط دانش اموزان :

استفاده ازضبط صوت :

مقدار املا ی در هر ترم را نیز یاد آوری كنید   لازم به ذکر است این روش ها همه به عنو ان روشهای پیشنهادی می با شد و اگر فقط تنها از یک  روش آموزشی  استفاده گردد شاید ار زش آم



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 2 دی 1395
فاطمه پاریاد
سه شنبه 2 خرداد 1396 12:55 ب.ظ
I read this paragraph completely regarding the resemblance of hottest and
previous technologies, it's awesome article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر