تبلیغات
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی) - روش تدریس ریاضی اول 0چهارم )
 
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

صفحه: 19

اهداف:

  1. بیان تعداد اشیاء هر دسته بدون شمارش.
  2. درک مفهوم اضافه کردن دو شیء به اشیاء دیگر به صورت انتزاعی.
  3. توانایی استدلال کردن در مورد پیدا کردن جواب با استفاده از واژه اضافه کردن.

روش تدریس:

* به دانش‌آموزان تعدادی چینه، دکمه یا لوبیا ب‌دهید و از آنها بخواهید به عنوان نمونه 2 لوبیا را در یک طرف قرار دهند سپس از آن‌ها بپرسد که اگر 2 لوبیای دیگر به آن اضافه کنیم در مجموع چند لوبیا می‌شود؟ صحت پاسخ آن‌ها را با اضافه کردن 2 لوبیا آزمایش کنید و توجه داشته باشید که در مرحله آزمایش نباید از ابتدا شروع به شمردن لوبیاها نکنند.

** حال از دانش‌آموزان بخواهید به صفحه آغازین بخش برگردند و از آن‌ها بپرسید که اگر به عنوان نمونه اگر 2 اتوبوس دیگر به این تصویر اضافه شود چند اتوبوس دیده می‌شود؟ از این دست سؤالات می‌تواند به دانش‌آموزان در درک بهتر مفاهیم این قسمت کمک کند..

*** حال به صفحه 19 کتاب برگردید و از دانش‌آموزان بخواهید که این فعالیت را انجام دهند. توجه داشته باشید که دانش‌آموزان صحت بیانشان را با لوبیا یا چینه آزمایش کنند. در انتهای تمرین الگویابی را انجام دهند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. تفاوت فعالیت این صفحه با فعالیت صفحه 16 در آن است که در این صفحه دانش‌آموزان باید از تصویر ذهنی خود استفاده کنند و بدون کشیدن شکل 2 تا بعد از تعدادی را که می‌بینند، بیان کنند.
  2. برای پیدا کردن 2 تا بعد از عدد 3 باید بشمارند 4 و 5 . پس پاسخ 5 می‌شود. نیازی به شمارش از ابتدا نیست.

صفحه : 20

اهداف:

  1. توانایی تشخیص تجزیه یک شکل (کل) به اشکال کوچک‌تر (اجزاء).
  2. دیدن نمایش‌های مختلف یک عدد با استفاده از تنوع قرار گرفتن اشکال در کنار هم.
  3. درک عدد نشان دهندة دسته با اشکال به هم پیوسته.
  4. ایجاد درک اولیه مفهوم واحد.
  5. آشنایی با اشکال سه بعدی.
  6. درک یک کل با اجزای داده شده.

روش تدریس:

* به دانش‌آموزان چینه‌های به هم پیوسته با ترکیب‌های متفاوت تا 5 تا را بدهید و از آنها بخواهید ابتدا بگویند شکل از چند تا  چینه درست شده است. سپس از آنها بخوهید با جداکردن جینه‌ها صحت گفته‌هایشان را آزمایش کنند. با استفاده از کاغذ و مداد شکل‌هایی به صورت زیر رسم کنید و از آن‌ها بخواهید که تعداد شکل‌های کوچک تشکیل دهنده شکل را بشمرند و بیان کنند. سپس از آنها بخواهید با استفاده از قیچی شکل‌ها را جدا کرده و بشمارند.

 

 

 

 

** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و از دانش‌آموزان بخواهید تعداد پایه‌های هر نیمکت کنار خیابان را بشمرند و توضیح دهند که این نیمکت‌ها از چه اجزایی درست شده‌اند. برای مثال 4 تا پایه دارد، جا برای نشستن و جا برای تکیه دادن دارد.

*** حال از دانش‌آموزان بخواهید که فعالیت مربوط به کتاب را انجام دهند برای مثال در بالن مثلث شکل تعداد مثلث‌های هر شکل عبارتند از 2، 3، 5 ، 4، 3 و 4 . در صورتی که دانش‌آموزان در تشخیص تعداد شکل‌ها مشکل دارند می‌توانند هر مثلث را با یک رنگ پر کنند تا به این ترتیب تشخیص تعداد مثلث‌ها در هر شکل ساده‌تر شود. در مورد بالن مربوط به مکعب‌ها با توجه به این‌که امکان رنگ کردن وجود ندارد بهتر است شکل‌ها را با مکعب‌های چینه بسازند تا کار شمردن برای آن‌ها ساده‌تر شود.

توصیه‌های آموزشی:

  1. همانطور که تعداد مثلث‌های هر شکل در بالن مثلث بیان شد، در این تصویر برای عدد 4 و یا 3 دو شکل متفاوت دیده می‌شود. به عبارت دیگر هر دو شکل زیر عدد 4 مثلث را بیان می‌کنند ولی ظاهر آنها با هم متفاوت است.

 

 

 

 

 

 

 

  1. می‌توانید شکل‌های مثلث، مربع و دایره و یا چینه‌های مکعبی به دانش‌آموزان بدهید تا شکل‌های ترکیبی بسازند. برای مثال از آنها بخواهید تا با 4 مثلث یک شکل متفاوت از دو شکل بالا درست کنند.

صفحه : 21

اهداف:

  1. درک ساخت یک کل با اجزای داده شده.
  2. توانایی درک تجزیه کل و یا ترکیب اجزاء در محیط پیرامونی.
  3. توانایی برقراری ارتباط بین اجزاء مختلف یک کل.

روش تدریس:

* یکی از دانش‌آموزان را جلوی کلاس برده و در مورد رنگ شلوار و بلوز او توضیح دهید. سؤال کنید که اگر این فرد 2 رنگ شلوار و 2 رنگ بلوز داشته باشد به چند حالت می‌تاند لباس بپوشد و به مدرسه بیاید. 2 مثلث آبی و قرمز و 2 مربع سبز و زرد با مقوا ببرید و به همه دانش آموزان نشان دهید 4 ترکیب مختلف خانه که با این اشکال می‌توان ساخت به دانش آموزان نشان دهید. از مثلث برای سقف و از مربع برای ساختمان استفاده کنید. هر ترکیب که به دست آمد را روی تخته بکشید و جدول مثل جدول زیر بسازید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

** حال به صفحه آغازین بخش برگردید و راجع به ترکیب رنگ‌های لباس‌های دانش‌آموزان بپرسید. اشیاء و یا اجسام دیگری که می‌بینید با پرسش‌های متنوع ذهن دانش آموزان را درگیر کنید.

*** حال به کتاب برگردید و از دانش‌آموزان بخواهید فعالیت مربوطه را انجام دهند. ابتدا توجه آنها را نمونه‌های انجام شده جلب کنید و رابطه بین رنگ‌ها را بپرسید. در صورتی‌که به صورت کلامی رابطه را بیان کردند از آنها بخواهید شکل‌ها را رنگ کنند.

توصیه‌های آموزشی:

1. بیان کلامی ارتباط بین شکل بسیار اهمیت دارند. دانش آموزان بیاد بتوانند آنچه کشف کرده‌اند را با بیان خود ارائه کنند تا برای دیگران نیز قابل درک باشد.

صفحه آغازین: رفتن به مهمانی

-        مفاهیم: وسط، بین، کنار ؛ چپ، راست ؛ اول الی پنجم، ردیف؛ اشکال ساده هندسی؛ جلو، پشت .

-    مهارت‌های مربوط به لوحه: مهارت‌های استقبال از میهمان‌ها ؛ مهارت‌های پذیرایی از میهمانها ؛ مهارت‌های شام خوردن در مقابل میهمان ؛ مهارت‌های بدرقه میهمان‌ها.

-        نگرش‌های مربوط به لوحه:

1)   مردم معمولاً در مورد چیزهای اطرافمان با مشاهده دقیق چیز یاد می‌گیرند اما گاهی اوقات آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و عکس العمل آنها را مشاهده می‌کنند.

2)     توصیف چیزها با دقت در علم بسیار مهم است چون به مردم کمک می‌کند مشاهداتشان را مقایسه کنند.

-        تأثیرات بر ساختارشناختی:

1)     اخلاق فرزند در برابر پدر و مادر.

2)     اخلاق در برابر میهمان.

3)     رفتار تربیتی با کوچکترها، همسالان و بزرگترها.

-        تم‌شناختی:

میهمان و ارتباطات مهم: در مورد آداب میهمانی رفتن و پذیرایی از میهمان و آداب رفتار با همسالان کوچکترها و بزرگترها برای دانش آموزان توضیح دهید.

-        ارتباط با صفحات بخش:

1)      روی ردیف صندلی‌ها از چپ یا راست آدرس دهید.

2)      به دسته‌های پنج‌تایی صندلی‌ها توجه دانش‌آموز را جلب کنید.

3)      به تناظر صندلی‌ها و مبل‌ها با تعداد میهمانها توجه کنید.

4)      به تناظر صندلی‌های میز و بشقابهای روی میز با قاشق‌ها و چنگال‌ها توجه کنید.

5)      به تناظر پیش دستی‌های روی میز میوه و دو پیش‌دستی در دست دوقلوها با تعداد میهمانها توجه کنید.

6)      دو خانواده را به عنوان 2 دسته پنج‌تایی در نظر بگیرید.

7)      در هر خانواده تعدا دخترها را با دست راست و تعداد پسرها را با دست چپ نشان دهید سپس انگشتان را به یک دست منتقل کنید.

8)      در کتابخانه کنار تلویزیون با کمک ردیف و ستون و چپ و راست و بالا و پایین اول و دوم به اشیاء مختلف آدرس دهید.

9)      به اشکال هندسی ساده اشاره کنید.

10)  در اطراف فرش الگویی هندسی نقاشی کنید. مثلاً یک دایره و یک مثلث و تکرار آنها.

صفحه : 22

اهداف:

  1. آشنایی اولیه با مفاهیم ضلع و زاویه و چندضلعی.
  2. آشنایی اولیه با خصوصیات اشکال هندسی.
  3. توانایی ساخت اشکال هندسی با استفاده از ابزارهای مختلف.
  4. رشد تفکر هندسی و ارتباط آن با تفکر عددی.
  5. ارتقای مهارت‌ الگویابی و ارتباط آن با تفکر عددی با شمردن اجزاء و اشکال الگو.
  6. درک اولیه مفهوم جمع.

روش تدریس:

* از دانش‌آموزان بخواهید با میله‌های آموزشی اشکال هندسی متفاوت بسازند و گوشه‌های این اشکال را بشمارند. به عنوان نمونه از آنها بپرسید که چند شکل 3 گوش ساخته‌اید؟ سپس از آنها بخواهید به اشکال هندسی اطرافشان توجه کرده و تعداد گوشه‌های اشکال از آنها پرسیده شود. از آنها بپرسید که اگر بخواهید نظیر شکل‌های کتاب را با میله‌ها بسازید به چند میله نیاز دارند. سپس از دانش آموزان بخواهید حدسشان را با انجام دادن آزمایش کنند.

** حال از دانش‌آموزان بخواهید به صفحه آغازین بخش برگردند واشکال هندسی مشاهده شده را به آنها یادآوری کرده و از آن‌ها در مورد تعداد گوشه‌هایشان سؤال کنید.

*** از دانش‌آموزان بخواهید فعالیت مورد نظر را انجام دهند. وقتی تعدا میله‌ها (همان ضلع شکل‌ها) را بیان می‌کنند از آنها بپرسید شکل با چند میله آبی و چند میله قرمز درست شده است به این ترتیب کم کم وارد مفهوم جمع شوید. وقتی یک شکل با 4 میله درست شده و یکی از آنها آبی و 3تا قرمز است می‌توان نتیجه گرفت که 1 با 3 می‌شود 4 تا.

پس از اینکه با شکل‌های هندسی آشنایی اولیه ایجاد شد الگویابی‌های پایین صفحه را انجام دهید. توجه دانش آموزان به 2 الگویی که در هر ردیف وجود دارد جلب کنید. در ردیف اول هم برگ گلدان ها و هم رنگ گل‌ها دارای یک نظم و الگو هستند که دانش آموزان پس از کشف این الگو می‌توانند با رنگ کردن شکلها را کامل کنند.

توصیه‌های آموزشی:

1)      از واژه‌های ضلع و رأس استفاده نکنید. کلمه گوشه برای دانش آموزان قانونی تر است.

2)      از مجموعه آهنربا و کیت مغناطیسی برای ساختن اشکال هندسی استفاده کنید.

3)      از واژه یا نماد جمع استفاده نکنید ولی مفهوم جمع را با شمردن تعدا میله‌های آبی و قرمز تمرین کنید.

صفحه : 24

اهداف:

  1. توانایی سرشماری اشیاء و سازمان دادن به اطلاعات با رسم نمودار ستونی.
  2. استفاده از ابزار چوب‌‌خط جهت سرشماری اشیاء.
  3. توانایی دیدن ابزار یک کل.

روش تدریس:

* تعدادی شیء کنار هم قرار ‌دهید. برای مثال می‌توانید از تعدادی مداد، پاک کن، مداد رنگی، کتاب و دفترچه استفاده کنید. سپس تعدادی میله شمارش در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید و از آنها بخواهید به تعداد هر یک از اشیاء یک میله کنار بگذارند . تعداد اشیاء را حداکثر تا 5 در نظر بگیرید. بعد از آنکه دانش آموزان به تعداد اشیاء مورد نظر شما میله‌های شمارش را کنار گذاشتند از دانش آموزان در مورد تعدا اشیاء سؤال کنید. آنها را هدایت کنید تا برای پاسخ دادن به شما میله‌ها را بشمارند. سپس به جای هر میله روی تخته یک چوب خط رسمم کنید تا دانش آموزان با نماد چوب خطی برای سرشماری تعدادی شیء آشنا شوند.

** حال از دانش‌آموزان بخواهید همین عمل را با توجه به صفحه آغازین بخش انجام دهند و بر اساس سؤالات پرسیده شده اقدام به قرار دادن میله‌ها شمارش نمایند. برای مثال می‌توانید تعداد صندلی‌ها، بشقاب، قاشق، چنگال‌های یک طرف میز را بشمارند. به تناظر یک به یک بین این اجزا نیز توجه کنید.

*** حال از دانش‌آموزان بخواهید فعالیت مربوط به صفحه 24 را انجام دهند. شکل جوراب نیاز به 5 چوب خط دارند. در مورد عمودی قرار دادن چوب خط پنجم برای آنها توضیح دهید.

توصیه‌های آموزشی:

1)      در این تصویر جوراب و کفش‌ها به صورت جفت شمرده نمی‌شوند. تعداد تک آنها مورد نظر است.

2)      توجه دانش آموزان را به مقایسه بین ستون‌هایی که با رنگ کردن خانه‌های جدول ایجاد می‌شود جلب کنید.

3)   انسان‌ها در زمان‌های خیلی دور از چوب خط برای سرشماری اشیاء مورد نظر خود استفاده میکردند در این مورد می‌توانید برای دانش‌آموزان توضیح دهید. اثرات این موضوع در ضرب‌المثل‌ها نیز دیده می‌شود. برای مثال ضرب‌المثل چوب خط شما پر شده است. برای این موضوع به کاری که در گذشته در مکان‌های مختلف مثل نانوایی برای نگهداری حساب و کتاب مشتریان از چوب خط‌هایی استفاده می‌کردند و به تعداد نان‌های خریداری شده چوب خط میظگیرند. چوب خط پر شده است یعنی آن مشتری باید پول نان‌هایی که در این مدت خریداری کرده است را بپردازد. نانوایی دیگر به آن فرد نان نمی‌دهد تا حساب‌های قبلی خود را تسویه کند.



31

صفحه : 25

اهداف:

  1. ارائه نمایش‌های مختلف یک عدد با انگشتان هر دو دست.
  2. توانایی انتقال انگشتان باز یک دست به دست دیگر.
  3. ایجاد درک مفهوم جمع.
  4. توانایی کشف و ادامه دادن یک الگوی شطرنجی.

روش تدریس:

* ابتدا از دانش آموزان بخواهید با استفاده از انگشتان هر دو دست خود عدد مورد نظر شما را نشان دهند، سپس از آنها بخواهید انگشتان یک دست را ببندند و معادل آن انگشتان دست دیگر را باز کنند و عدد مربوطه را بگویند. این عمل را آنقدر تکرار کنید که همه دانش آموزان قادر به انجام آن باشند.

** به صفحه آغازین بخش توجه کنید. به عنوان نمونه از دانش آموزان بخواهید تعداد مهمان‌ها و یا بچه‌های مهمان‌ها را با انگشتان دو دست نشان دهند دوباره از آنها بخواهید با بستن انگشتان یک دست و باز کردن انگشتان دست دیگر همه را با یک دست نشان دهند.

*** فعالیت مربوط به این صفحه را با دانش‌آموزان انجام دهید. هر بار از آنها بخواهید که عمل خود را با جمله‌ای بیان کنند در واقع با انتقال انگشتان یک دست به دست دیگر عمل جمع کردن را انجام می‌دهند بدون آنکه نامی از جمع برده شود. سپس الگوی شطرنجی پایین صفحه را انجام دهید. توجه دانش آموزان را به شکلی که تکرار می شود جلب کنید. همچنین آنها می‌توانند از شمردن خانه‌های رنگ شده برای کشف و بیان الگو استقبال کنند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. در صورتی که دانش آموزان یاد گرفته‌اند که به جای بستن یک به یک انگشتان یک دست و باز کردن یک به یک انگشتان دست دیگر یک مرتبه 2 انگشت یک دست را ببندند و به جای آن 2 انگشت دست دیگر را باز کنند آنها را تشویق کنید.
  2. هر بار از عبارت جمع بدون بردن جمع و نشان دادن نماد آن استفاده کنید.
  3. تعدا اشیاء مورد نظر برای شمردن را به گونه‌ای انتخاب کنید که جمع آن 4، 5 تا بیش‌تر نشود تا امکان نمایش آن با یک دست وجود داشته باشد.
  4. دانش آموزان را در موقعیت تصمیم گیری قرار دهید. در صورتیکه عدد 3 را با دست راست و عدد 2 را با دست چپ نشان داده‌اند بهتر است انگشتان دست چپ را به دست راست منتقل کنند. اما اگر عدد 4 را با دست چپ و عدد یک را با دست راست نشان داده‌اند بهتر است انگشتان دست راست را به چپ منتقل کنند.

صفحه : 26

اهداف:

  1. کسب مهارت استفاده از شابلون در رسم شکلهای هندسی.
  2. رسم اشکال هندسی با استفاده از شابلون.
  3. آشنایی اولیه با ویژگی های اشکال هندسی.

روش تدریس:

* از دانش‌آموزان بخواهید که شکل‌های یک شابلون را ببینند و در مورد تعداد  گوشه‌های هر شکل از آن‌ها سؤال کنید. از آنها بخواهید مانند نمونه روی کاغذ رسم کنند، سپس از آنها بخواهید در یک سطر یک شکل را تکرار کنند، روی تخته نحوه در دست گرفتن شابلون را به آنها نشان دهید.

** حال به شکل‌های هندسی صفحه آغازین توجه کنید، سپس از آن‌ها بپرسید که این اشکال چندگوشه دارند، و آن شکل‌ها را در شابلون نشان دهند.

*** حال به نحوه در دست گرفتن شابلون توسط دانش‌آموزان  توجه کنید و از آنها بخواهید فعالیت این صفحه را انجام دهند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. در صورتی که دانش آموزان شما شابلون ندارند می‌توانید از انتهای کتاب درسی تصویر شابلون را روی مقوا بریده و بچسبانید و با بریدن دور آن یک شابلون مقوایی درست کنید.
  2. نحوه در دست گرفتن شابلون و قرار دادن انگشتان دست روی آن و رسم شکل با دست دیگر را به دان آموزان آموزش دهید.
  3. برای کسب مهارت در استفاده از شابلون نیاز به تمرین و ممارست وجود دارد. زمانی که هر دانش آموز برای کسب مهارت احتیاج دارد با دانش آموزان دیگر متفاوت است. برای کسب مهارت به آنها فرصت کافی بدهید و از کاغذهای پیش نویس برای انجام تمرین‌های زیاد استفاده کنید.

 

صفحه : 27

اهداف:

  1. تشخیص جزء یک کل.
  2. توانایی سرشماری اشیاء و اشکال به کمک چوب خط.
  3. سازماندهی به اطلاعات داده شده با استفاده از جدول.

روش تدریس:

* تعدادی اشیاء کنار یکدیگر قرار دهید. به عنوان نمونه از تعدادی مداد، پاک کن، مداد رنگی، کتاب و دفترچه استفاده کنید. سپس تعدادی میله شمارش در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید و از آنها بخواهید به تعداد هر یک از اشیاء یک میله کنار بگذارند. این فعالیت را به صورت کار دو نفره انجام دهید یک دانش آموز نام شیء را ببرد و دانش آموز دیگر معادل آن یک میله شمارش کنار بگذارد. این کار را تا پایان سرشماری اشیاء ادامه دهند.

** حال از دانش‌آموزان بخواهید همین عمل را با توجه به صفحه آغازین بخش انجام دهند و اشیاء مثل هم را سرشماری کنند.

*** از دانش‌آموزان بخواهید فعالیت مربوط به این صفحه را با به صورت 2 نفره انجام دهند. یک نفر از دانش آموزان نام حیوان را می‌برد و دانش آموز دیگر برای آن حیوان یک چوب خط در محل مربوطه رسم می‌کند. سپس جای این دو نفر عوض می‌شود تا به این ترتیب هر 2 نفر فعالیت این صفحه را کامل کنند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. مهم‌ترین توصیه برای انجام سرشماری با چوب خط این است که دانش آموزان اقدام به شمردن شکل‌ها و یا اشیاء (بدون چوب خط) نکنند. یعنی ابتدا شکل‌ها را نشمارند و سپس معادل آن چوب خط بکشند. بلکه این کار باید با تناظر یک به یک انجام شود. به همین دلیل در انجام این فعالیت توصیه شده است که از کار گروهی 2 نفره استفاده شود.

صفحه : 28

اهداف:

  1. آشنایی با عدد به عنوان طول.
  2. درک جزء یک کل.
  3. آشنایی اولیه با مفهوم واحد.
  4. آشنایی اولیه با مفهوم جمع به کمک چینه‌های رنگی.
  5. استفاده از مربع شگفت‌انگیز جهت رشد مهارت حل مسئله.

 

 

روش تدریس:

* این فعالیت را به صورت عملی با استفاده از چینه‌های رنگی انجام دهید. چینه‌ها مکعب‌های رنگی یک اندازه هستند که با کنار هم قرار دادن آنها میتوان طول‌های مختلف ایجاد کرد. در صورتیکه این ابزار را در اختیار ندارید می‌توانید با مقوا مکعب ‌ها را بسازید و یا از وسایل مشابه مثل مکعب‌های کوچکتر استفاده کنید. به هر حال انجام عملی این فعالیت توصیه می‌شود. از 2 رنگ استفاده کنید و ترکیبهای حداکثر تا 5 را بسازید. 2 رنگ به شما کمک میکند تا مفهوم جمع را تمرین کنید. طول مکعب‌ها را با هم مقایسه کنید برای مثال 5 مکعب طول بیشتری نسبت به 4 مکعب دارد. یعنی با دیدن طول مکعب‌های ساخته شده می‌توان عددها را مقایسه کرد.

** به صفحه آغازین بخش مراجعه کنید. برای شمردن اشکال و یا اشیاء و ترکیب آنها از چینه‌های رنگی استفاده کنید. برای مثال تعداد بچه‌های پسر را با چینه‌های سبز و تعداد بچه‌های دختر را با چینه‌های زرد نشان داده و مجموع آنها را با کنار هم قرار دادن چینه‌ها به دست آورید.

*** در انجام فعالیت کتاب نیز توجه دانش آموزان را به طول چینه‌های ساخته شده جلب کنید. هر بار تعداد چینه‌های یک ردیف و تعداد سبز و زرد را بپرسید و از دانش آموزان بخواهید برای هر ردیف عبارت ...... و ...... می‌شود ....... را بیان کنند. در مربع‌های شگفت‌انگیز پایین صفحه توجه بچه‌ها را به این نکته جلب کنید که علاوه بر کنترل ردیف‌ها و ستون‌ها می توانند 4 مربع کنار هم را نیز بررسی کنند و شکل مورد نظر را بیابند.

توصیه‌های آموزشی:

  1. بدون استفاده از واژه جع و نماد آن به مفهوم جمع به کمک چینه‌ها اشاره کنید.
  2. مقایسه طول چینه های هر ردیف آغاز مفهوم مقایسه عددهاست.
  3. چینه‌ها کمک می‌کنند تا دانش آموزان با مفهوم عدد به عنوان طول آشنا شوند و این موضوع در آینده به آنها کمک می‌کنند تا پیوسته بودن عددهای حقیقی را بهتر درک کنند و عددها را روی محور اعدا نشان دهند. همچنین درک بهتری از عددهای کسری و اعشاری برای آنها ایجاد می‌کند.

صفحه آغازین: پیک نیک

-        مفاهیم: چپ، راست ؛ وسط،کنار، بین؛ جلو، پشت.

-        مهارت‌های مربوط به لوحه: آداب سوار شدن به ماشین ؛ آداب پیاه شدن از ماشین ؛ آداب گردش، تفریح و پیک نیک.

-        نگرش‌های مربوط به لوحه:

1)   تفکر نمادین اولین مرحله برخورد دانش آموز با تفکر مجرد است. دانش آموز باید به زبان نمادین بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

2)     نیاز به اعداد از نیازهای طبیعی بشر است.

3)     رسیدن به چیزی که یک نفر می‌خواهد ممکن است به معنی از دست دادن چیز دیگری باشد.

-        تأثیرات بر ساختارشناختی:

1)     تشخیص کاردینالیتی تا 5 بدون شمردن.

2)     تربیت تخیل با اشکال هندسی.

3)     تأثیر افکار بر گفتار.

-        تم‌شناختی:

طبیعت: در مورد آداب مراقبت از طبیعت و بازی کردن در طبیعت و ارتباط نزدیکی با طبیعت نکاتی را که به نظرتان می‌رسد با دانش آموزان مطرح کنید.

-        ارتباط با صفحات بخش:

1)      اعضای دو خانواده را به عنوان دو دسته پنج تایی با سرنشین‌های ماشینها متناظر کنید.

2)      تعدا بچه‌هایی را که بازی می‌کنند با یک دست نشان دهید و به اندازه آنهایی که با هم بازی می‌کنند انگشتان دست را ببندید.

3)      تعداد بچه‌هایی را که بازی نمی‌کنند با یک دست نشان دهید و به اندازه آنهایی که نشسته‌اند انگشتان دست را ببندید.

4)   تعداد زیر 5 مهره را در هر یک از ماشین‌ها قرار دهید و با انگشتان دو دست نمایش دهید و بعد به تعداد یکی از دیگری انگشتان را ببندید.

5)   تعداد زیر 5 مهره را در یک ماشین قرار دهید و با دست عدد 5 را نمایش دهید و سپس به تعداد سرنشینها انگشتان دست را ببندید و بگویید چند جای خالی در ماشین باقی مانده است.

6)      برای تصویر لوحه یک داستان تعریف کنید.

صفحه : 30

اهداف:

  1. استفاده از چوب خط جهت سرشماری اشیاء.
  2. آشنایی با مفهوم جمع.
  3. درک جمع دو عدد و نمایش آن با استفاده از چوب خط.

روش تدریس:

* با استفاده از اشیاء ملموس مانند چینه، لوبیا و ... می‌توانید به صورت عملی فعالیت را انجام دهید. ابتدا اشیاء با رنگ‌های متفاوت را کنار هم قرار دهید و از دانش‌آموزان بپرسید تعداد اشیاء مربوط به یک رنگ چند تا است؟ سپس از آنها بپرسید که مجموع اشیاء با دو رنگ چندتا است؟ از آنها بخواهید تعداد مجموع آنها را با چوب خط نشان دهند.باید توجه کنید که نمایش چوب‌خط‌ها به صورت پنج‌تایی‌های متفاوت است و این نمایش را به دانش‌آموزان آموزش دهید.

** حال به صفحه آغازین بخش توجه کنید و به عنوان مثال از آن‌ها بخواهید تعداد صندلی‌های جلوی هر ماشین  را با استفاده از چوب‌خط‌ها نمایش داده و مجموع آن را با چوب پیدا کند. می‌توانید به دانش آموزان 2 دسته 5 تایی مهر‌ه‌های رنگی یا دکمه یا اشیاء دیگر بدهید و از آن‌ها بخواهید جمع‌های مختلف  را با قرار دادن آن به اشیاء روی صندلی ماشین‌ها بسازند برای مثال 2 مهره آبی روی صندلی‌های جلو و 3 مهره قرمز روی صندلی‌های عقب قرار دهند و بپرسید چند مهره داریم آن را با چوب خط نمایش دهید.

*** با توجه به فعالیت کتاب دانش آموزان  می‌توانند تعداد مجموع اشیاء را با استفاده از چوب‌خط‌ها نمایش دهند. برای این کار از دسته اول شروع کرده و متناظر با آن چوب خط رسم می کنند سپس به تعداد اشیاء دسته دوم کشیدن چوب خط را ادامه دهید تا تعداد مجموع به دست آید.

توصیه‌های آموزشی:

  1. تعداد مجموع دو دسته تا اینجای کتاب حداکثر 5 تا می شود.
  2. دانش آموزان باید تعداد چوب خط‌های هر دو دسته را پشت سر هم رسم کنند نه اینکه برای هر دسته به صورت جداگانه چوب خط بکشند.
  3. دانش آموزان نباید تعداد اشیاء دو دسته را پشت سر هم بشمارند و برای تعداد مجموع آنها چوب خط بکشند. هدف پیدا کردن مجموع با رسم چوب خط است.
صفحه :



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 12 دی 1395
فاطمه پاریاد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر