تبلیغات
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی) - ریاضی ص 65
 
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 

صفحه: 65

اهداف:

                هدف : 1- بتواند یک عدد بزرگتر از 5 را با انگشتان در دست نمایش دهد.

            2- جمع دو عدد با حاصل بیشتر از 5 را با انتقال انگشتان یک دست به دست دیگر و ساختن ترکیب 5 و عدد دیگر انجام دهد و حاصل را با چوب خط نمایش دهد.

            3- بتواند بین نمایش های مختلف یک عدد (انگشتان دست و چوب خط) ارتباط برقرار کند.

روش تدریس :

            * به دانش آموزان تعدادی دگمه یا جعبه و ... بدهید. پس یک عدد دلخواه مانند 7 را با انگشتان دو دست نمایش دهید (به گونه ای که به صورت 5 و 2 نباشد) سپس از آنها بخواهید همین عدد را با انگشتان دو دست به همان صورت که شما نمایش داده اید، نمایش دهند. و به همان تعداد دگمه ها را در طرف قرار دهند، سپس از آنها بخواهید یکی یکی از دگمه های یک طرف برداشته و به طرف دیگر اضافه کنند، تا یک طرف دسته پنج تای شود.

            سپس دگمه های دو طرف را با انگشتان دو دست نشان دهند. همین کار با انتقال انگشتان یک دست به دست دیگر تا جائیکه امکان دارد انجام دهند از این دست فعالیتها انجام دهید تا دانش آموزان به صورت عملی عددهای بیشتر از 5 را به صورت ترکیبی از عدد 5 و یک عدد دیگر با انگشتان دست نشان دهند.

            ** حال به صفحه ی آغازین بخش برگردید و از دانش آموزان بخواهید شکلی که تعداد آن بین 5 و 10 است مثل 7 تا سنگ را با استفاده از دگمه ها به صورت ترکیبی از 5 و 2 ، نمایش دهند، همین عمل را با میله های آموزشی به جای چوبهای نرده انجام و یا تعداد آنها را با انگشتان دو دست نشان دهند.

            *** به فعالیت صفحۀ 65 برگشته و فعالیت کتاب را انجام دهید . ابتدا به دانش آموز مانند تصاویر کتاب با انگشتان خود عدد را نشان دهید سپس با انتقال انگشتان یک دست به دست دیگر ترکیب 5 و یک عدد دیگر را بسازید و سپس با چوب خط نشان دهند.

توصیه های آموزشی :

            1 – دانش آموزان باید به این توانایی برسند که یک عدد را به صورتهای مختلف نمایش دهند و بتوانند عددهای یک دست را به دست دیگر منتقل کنند، لذا تمرین و ورزش انگشتان دست می تواند به آنها در انجام این فعالیتها کمک کند.

            2 – نمایش عدد بیشتر از 5 ، به صورت ترکیبی از 5 و یک عدد دیگر، توانایی دانش آموز را در محاسبات ذهنی بالا می برد، لذا تأکید براینکه بتواند یک عدد را به صورت ترکیبی از 5 ، یک عدد دیگر با استفاده از انگشتان دست ، چوب خط و یا رسم شکل نشان دهند.

            3 – وقتی دانش آموز انگشتان یک دست را به دست دیگر منتقل می کند، قدرت برقراری ارتباط بین نمایش های مختلف یک عدد را در دانش آموز تقویت می کنید. لذا این فعالیت در پرورش قدرت فکری و تحلیل دانش آموز اثر زیاد دارد. بنابراین از آنها بخواهید ، این فعالیت را در منزل و با خانواده نیز انجام دهند.

            4 – انتقال انگشتان به دست دیگر می تواند یکی یکی و یا در صورت کسب مهارت با بیشتر از یک انگشت انجام گیرد برای مثال می توان همزمان 2 انگشت یک دست را بست و از دست دیگر 2 انگشت را باز کرد.

            5 – تصمیم گیری در مورد بستن و یا باز کردن انگشتان دست ها را به عهده ی دانش آموزان بگذارید. برای () در حالت 3 و 4 می توان یکی از 3 انگشت یک دست را بست و یک انگشت باقیمانده ی دست را که عدد 4 را نشان می دهد باز کرد. (این راه ساده تر است) و یا می توان دو انگشت از 4 انگشت را بست و 2 تا از انگشتهای دستی را که عدد 3 را ساخته است، باز کرد. این روش های مختلف را آزاد گذاشته و از قضاوت کردن پرهیز کنید.

            6 – لزومی ندارد در این فعالیت از واژه یا نهاد جمع استفاده کنید.

صفحه:  66

اهداف:

                1- درک مفهوم جمع دو عدد و پیدا کردن حاصل جمع با استفاده از رسم چوب خط.

            2- اندازه گیری مداد با استفاده از واحدهای غیر استاندارد نظیر چینه و نمایش اندازه ی طول با استفاده از نهادهای مختلف مثل چوب خط.

            3- ایجاد زمینه برای درک عددهای بیشتر از 5 به صورت ترکیبی از 5 و یک عدد دیگر.

روش تدریس :

            * از () ، لوبیا و ... استفاده کنید و تعداد کمتر مساوی 5 را در یک طرف و تعدادی دیگر را در طرف دیگر قرار دهید ، سپس از دانش آموزان بخواهید با استفاده از شمارش مجموع تعداد دگمه ها را پیدا کرده حاصل جمع را با صدای بلند بگویند.

            همچنین با استفاده از چینه طول های مختلف (که اندازه ی آنها به تعداد درستی از چینه باشد) را اندازه گیری کنید.

            ** به صفحه ی آغازین برگردید و از آنها بپرسید ، چند تا پرنده در سمت راست اضافه شود، مجموع پرنده های دو طرف 6 می شود، یا به همین صورت چند تا پرنده به پرنده های سمت چپ اضافه شود، مجموع پرنده ها 7 ، .... می شود. تا دانش آموزان بتوانند با استفاده از مجموع یابی به درک مناسبی از جمع در محیط پیرامونی یابند.

            *** به صفحه ی 66 کتاب برگشته و فعالیت مربوط را انجام دهید. در قسمت بالای صفحه حاصل جمع را می توانند با شمارش پشت سر هم دو دسته و یا با انگشتان دست و یا با رسم پشت سر هم چوب خط ها به دست آورند. تعداد چینه ها در قسمت پایین صفحه که نشان دهنده ی طول مدادها است با شمارش پیدا می شود.

توصیه های آموزشی :

            1 – بعد از اینکه فعالیت بالای صفحه را با چوب خط انجام داده اند، از آنها بخواهید حاصل را با انگشتان دست نیز آزمایش کنند.

            2 – پیدا کردن تعداد دو دسته با چوب خط به این ترتیب است که به تعداد دسته ی سمت چپ چوب خط رسم می شود. سپس چوب خط های دسته ی دوم به دنبال اولی رسم می شود. فقط باید هوای دانش آموزان به این نگه باشد که دسته ی 5 تایی با چوب خط را درست کنند برای مثال اگر 4 را چوب خط برای دسته ی اول گذاشته اند وقتی شروع به شمردن دسته ی دوم می کنند ابتدا یک دسته ی 5 تایی درست می شود سپس 2 چوب بعدی کشیده می شود. در صورتیکه این کار برای دانش آموزان دشوار () می توانند ابتدا با شمارش پشت سرهم و یا با انگشتان دست حاصل را پیدا کنند سپس جواب را با چوب خط نشان دهند.

            3 – در فعالیت بین صفحه توجه دانش آموزان را به این نکته جلب کنید که چون اندازه ی چینه ای قرمز و آبی یکی است تعداد بیشتر چینه نشان دهنده بزرگتر بدون طول مداد است.

صفحه:  67

اهداف:

                1 – شناخت کامل تر عدد 6 و مفهوم ترکیبی آن.

            2 – توانایی نوشتن صحیح نماد عدد 6 .

            3 – درک نمایش های مختلف عدد 6 و تبدیل آن ها به صورت ترکیبی از 5 و 1.

روش تدریس :

            * به دانش آموزان نمایش های مختلف عدد 6 را با انگشتان دست نشان دهید و از آنها بخواهید آن را با چینه یا دکمه با رنگهای متفاوت نشان دهند.

            ** به صفحه ی آغازین بخش برگردید و بخواهید دانش آموزانی را که در تصویر صورتشان دیده شده ، بشمارند و با صدای بلند عدد آن را بیان کنند ، سپس دانش آموزانی که صورتشان در تصویر دیده نمی شود را ، بشمارند و عدد آن را بیان کنند. تعداد دانش آموزانی که صورتشان دیده می شود را با انگشتان دست و چوب خط نشان دهند.

            *** حال از دانش آموزان بخواهید فعالیت مربوط به صفحه ی 67 را انجام دهند . دانش آموزان می توانند با دو مداد رنگی آبی و سبز در مجموع 6 تا مربع را رنگ کنند در اینجا 4 حالت از ترکیب های عدد 6 نشان داده می شود. دانش آموزان را تشویق کنید که حالت های دیگر را بیان کنند و با چوب خط نشان دهند سپس نحوه ی صحیح نوشتن شماره عدد 6 را توضیح داده و نماد 6 را معرفی کنید.

توصیه های آموزشی :

            1 – دانش آموزان باید تا اینجا بتوانند تعداد اشیاء تا 5 را بدون شمارش تشخیص دهند و برای عددهای بزرگتر از 6 آن عدد را به صورت 5 و یک عدد دیگر شناسایی کنند.

            2 – در آموزش عدد 6 تأکید بر این است که عدد 6 را به صورت 5 و 1 ببینند.

            3 – از دانش آموزان بخواهید در منزل اشیائی که به صورت 6 تایی هستند (مثل یک دست قاشق یا چنگال) پیدا کنند و در کلاس نام ببرند.

            4 – تا زمانیکه دانش آموزان این نماد عدد 6 را به خوبی یاد نگرفته اند از نوشتن عدد 6 با نماد دیگر آن اجتناب کنید.

            5 – در هنگام رنگ کردن مربع ها توجه دانش آموزان را به ترکیب 5 و 1 مربع ها جلب کنید.

            همچنین این روش (رنگ کردن مربع ها) را برای پیدا کردن حاصل جمع دو عدد آموزش دهید. یعنی اگر بخواهند تعداد 2 دسته اشیاء را روی هم به دست بیاورند می توانند با رنگ کردن مربع ها و سپس شمردن آنها حاصل را به دست آورند.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 دی 1395
فاطمه پاریاد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر