تبلیغات
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی) - ریاضی ص 68
 
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اهداف:

                1- درک مفهوم تقارن و شناخت اشیاء متقارن

            2- توانایی رنگ کردن شکل های متقارن .

            3- توانایی پیدا کردن آن (مربع های رنگ شده بعد طرف دیگر خط تقارن).

            4 – توانایی در استفاده از خط کش برای رسم و خط تقارن شکل

            5 – تکمیل کردن مربع شگفت انگیز 6 × 6 .

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید یک کاغذ را از وسط تا بزنند به گونه ای که دو طرف کاغذ کاملاً بر روی هم قرار گیرد (یعنی لبه های کاغذ روی همدیگر قرار گیرند) سپس دو طرف کاغذ را با رنگهای دلخواه رنگ آمیزی کنند طوری که پس از تا کردن قسمتهای مثل هم روی هم قرار گیرند. همینطور می توانید از آنها بخواهید که تقارن گوش ، چشم و دست و پا را نسبت به دو طرف بدن یک نشان تجسم کنند و توجه آنها را به اشیاء متقارن دیگر اطراف خود جلب کنید.

            ** به صفحه ی آغازین بخش برگردید و از دانش آموزان بپرسید که آیا می توانند در این تصویر شکلی پیدا کنند که در نیمه ی آن دقیقاً مثل هم باشد.

            *** در انجام فعالیت صفحه ی 68 ابتدا از دانش آموزان بخواهید با استفاده از خط کش ، خطی بکشند که شکل را به دو نیمه ی مثل هم تقسیم کند. سپس دو طرف را با رنگی که دوست دارند رنگ آمیزی کند. طوری که در شکل پرواز دو نیمه ی آن مثل هم باشد. سپس قرینه ی مربع ها ی رنگی را نسبت به خط مانند نمونه پیدا کنند () که دو نیمه ی شکل باید مثل هم شود ضرری که اگر کاغذ را از روی خط تا کنیم مربع های رنگی روی هم بیفتند و پایان مربع های شگفت انگیز 6 × 6 را توضیح داده و از دانش آموزان () آن را حل کنند.

 

 

 

توصیه های آموزشی :

            1 – توجه دانش آموزان را به شکل های متقارن که در محیط اطراف وجود دارد جلب کنند هر بار تائید کنید که دو نیمه ی شکل مثل هم هستند طوری که اگر شکل را تا کنید قسمتهای مثل هم روی یکدیگر قرار می گیرند.

            2 – در تقارن شطرنجی توجه دانش آموزان را به خط تقارن وسط جلب کنید، توجه کنید که این اولین فعالیتی است که دانش آموز تقارن شطرنجی را آموزش

            3 – در مربع شگفت انگیز در هر مستطیل 2 × 3 که خطوط آن پررنگ شده است، باید عددهای 1 تا 6 وجود داشته باشد. بنابراین علاوه بر سطر و ستون توجه دانش آموزان را به کامل بدون مستطیل ها نیز جلب کنید.

            4 – در صورتیکه دانش آموز روش پیدا کردن هر جای خالی را توضیح می دهد شما و یا سایر دانش آموزان از روش های دیگر ، درستی یا نادرستی پاسخ او را بررسی کنید.

            5 – در قسمت بالای صفحه در تمام شکل ها خط تقارن عمودی است و دو نیمه ی چپ و راست مورد نظر هستند. همچنین خط تقارن پروانه جهت را نمایش رسم شده در صورتیکه همان خط ادامه داده شد و خط تقارن شکل پایین هم بدست می آید. در شکل سمت راست نیز با یک بار خط کش گذاشتن خط تقارن رسم می شود.

صفحه:  69

اهداف:

                1- درک کامل تر عدد 7 و آشنایی با نمادهای مختلف نمایش آن.

            2- توانایی نوشتن صحیح نماد عدد 7.

            3- برقراری ارتباط بین نمایش های مختلف و درک ترکیبی عدد 7 به صورت 5 و 2.

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید شکل های مختلف عدد 7 را با انگشتان دو دست نشان دهند. یا با استفاده از اشیایی مثل عدس یا دگمه یا چینه ترکیب های مختلف عدد 7 را بسازند. بعنوان نمونه 4 و 3  - 5 و 2 – 3 و 4 – 2 و 5 ، سپس از آنها بخواهید دسته های ساخته شده را با استفاده از انگشتان دست نشان دهند و با انتقال انگشتان به یک دست تا حد امکان، آنها را به صورت 2 و 5 تبدیل کنند.

            ** به صفحه ی آغازین بخش برگردید از دانش آموزان بخواهید خطی رسم کنند که دایره بازی دانش آموزان به یک دسته ی 5 تایی و یک دسته ی 7 تایی تقسیم کنند سپس از آنها بخواهید با قرار دادن دو رنگ روی صورت دانش آموزانی که دسته ی 7 تایی را درست کرده اند ، ترکیبهای مختلف عدد 7 مثل 4و 3 ، 5 و 2 را بسازند.

            *** در فعالیت این صفحه ی کتاب ، ابتدا نمایش های مختلف عدد 7 را با انگشتان دست نمایش دهند و سپس از آنها بخواهید به همان صورت نمایش داده شده شکل ها را رنگ آمیزی کنند ، در هنگام رنگ آمیزی توجه آنها را به تعداد 5و2 مربوط به گردی ، چهارگوش و سه گوش جلب کنید. سپس نحوه ی صحیح نوشتن عدد 7 را با معرفی نماد آن توضیح دهید.

توصیه های آموزشی :

            1 – توجه داشته باشید که در همۀ فعالیتها دانش آموزان را به این سمت سو دهید که 7 را به صورت 5 و 2 ببینند.

            2 – به جهت حرکت قلم در نوشتن نماد عدد 7 توجه و بررسی کنید که همه ی دانش آموزان به بخش ترتیب عدد 7 را بنویسند.

            3 – از دانش آموزان بخواهید در منزل داستان 7 کوتوله در جنگل را برای خود در نظر بگیرند و تصویری از آن را نقاشی کنند.

            4 – با استفاده از دو رنگ مهره یا چینه و یا با رنگ کردن 7 مربع با استفاده از دو رنگ مختلف ترکیب های مختلف عدد 7 را بدست آورید.

صفحه:  70

اهداف:

                1- نوشتن عدد اصلی یک مجموعه با شمارش تعداد آن.

            2- تمرین نوشتن نماد عددهای تا 7.

            3- درک مفهوم بیشتری و کمتری بدون استفاده از نماد مربوط به آن.

            4 – تشخیص دسته با تعداد بیشتر یا کمتر و درک مفهوم مقایسه.

            5 – توانایی استفاده از خط کش در ادامه بدون یک الگوی هنری.

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید که یک دسته 6 تایی از عدس در یک طرف و یک دسته 5 تایی لوبیا در طرفدیگر قرار دهند، از آنها بپرسید که تعداد عدسها بیشتر است یا مقدار لوبیاها ؟ توضیحات و دلایل آنها را در کلمه ی گوش کنید به روش های مختلف درک مسئله را بررسی کنید به همین صورت فعالیتهای مشابهی را می توان انجام داد.

            ** به صفحه ی آغازین بخش برگردید و از دانش آموزان بپرسید که تعداد بچه هایی که صورتشان دیده می شود بیشتر است تا آنهایی که صورتشان در تصویر دیده نمی شد و توضیح خود را بیان کنند. یا تعداد پرنده های سمت چپ بیشتر است یا تعداد پرنده های سمت راست ؟ چرا ؟

            *** با دقت در طریقه نوشتن عدد ، عدد مربوطه به هر دسته را بنویسند و شکل های آن دسته را که تعدادشان بیشتر است ، رنگ کنند.

توصیه های آموزشی :

            1 – این صفحه اولین جایی است که مفهوم مقایسه ی کمتر و بیشتـر مطـرح می شود. لذا سعی کنید که با اشیاء ملموس این مفهوم را برای دانش آموزان معنی دار کنید.

            2 – از آنها بخواهید در محیط زندگی تعداد دو شیء مرتبط مثل قاشق و چنگال را تا جایی که می توانند بشمارند و با یکدیگر مقایسه کنند.

            3 – از دانش آموزان بخواهید که تعداد لباسهای خود را با اعضای خانواده مقایسه کنند بعنوان نمونه تعداد جورابهایی که خودش دارند را با تعداد جورابهای هر یک از اعضای خانواده مقایسه کند.

            4 – این مفهوم را با سایر دروس می توانید ترکیب کنید. برای مثال از دانش آموزان بخواهید اسامی پسر که چهار حرفی هستند و اسامی دخترهایی که 4 حرفی هستند را بنویسد و از آنها از نظر تعداد با یکدیگر مقایسه کند.

            5 – در رسم الگوی پایین صفحه، ابتدا از دانش آموزان بخواهید در یک مربع قملرها را با خط کش به یکدیگر وصل کنند. سپس از آنها بخواهید در کاغذ شطرنجی اضلاع یک چهارگوش دلخواه را پررنگ کنند. پس با استفاده از خط کش قطرهای آن را به هم وصل کنند تا تمرین رسم خط انجام شود، سپس فعالیت پایین صفحه 70 را انجام دهند.

            6 – توجه دانش آموزان را به ارتباط متقابل مفاهیم بیشتر ، کمتر جلب کنید اگر 4 تا بیشتر از 3 تا است پس 3 تا کمتر از 4 تا است. شما به این جملات را تکرار کنید تا این ارتباط به طور کامل درک شود.

لوحه 11 : تعطیل شدن مدرسه

            - مفاهیم : چپ / راست ، اول تا هفتم ، وسط / کنار / بین ، جلو / پشت.

            - مهارتهای مربوط به لوحه : جمع کردن کیف و کتاب و وسائل مدرسه، خارج شدن به نوبت از  کلاس ، پایین آمدن از پله ها ، خروج به نوبت از مدرسه ، منتظر شدن برای رسیدن والدین ، آداب سوار شدن ماشین یا اتوبوس.

- نگرشهای مربوط به لوحه :

            1- مردم به تنهایی یا در گروه همواره راههای جدیدی را برای حل مسائل یا انجام کار ابداع می کنند. ابزار و روشهای انجام کار را که مردم ابداع کرده اند روی تمام جنبه های زندگی اثر می گذارند.

- تأثیرات شناختی لوحه :

            1- تشخیص ارتباط علّی

            2- تخمین زدن و تقریب زدن

            3- تأثیر عادات بر شخصیت.

تم شناختی : نظم

            در مورد نظم و ترتیب در کلاس و در جمع آوری و مسائل و خارج شدن از کلاس و خارج شدن از مدرسه نکاتی را که به نظرتان می رسد با دانش آموزان مطرح کنید.

ارتباط با صفحات دیگر این بخش

            1- چند نفر از دانش آموزان هنوز داخل مدرسه هستند ؟ چند نفر از دانش آموزان به سمت راست حرکت می کنند ؟ چند نفر از دانش آموزان به سمت چپ حرکت می کنند ؟ چند خط عابر پیاده در تصویر مشاهده می شود ؟

            2- چند پرنده در تصویر مشاهده می شود ؟ چند تا از آنها روشن و چند تا از آنها تیره هستند؟ آیا تعداد پرنده های روشن و تیره با هم برابرند ؟

            3- آیا تعداد دانش آموزانی که به سمت چپ حرکت می کنند ، با تعداد دانش آموزانی که به سمت راست حرکت می کنند برابرند؟

            4- چند کیف در تصویر مشاهده می شود ؟

            5- آیا تعداد دانش آموزان با تعداد پرنده ها مساوی است ؟

            6-  آیا تعداد پنجره های مدرسه با تعداد پرنده ها مساوی است ؟

صفحه:  72

اهداف:

                1- درک مفهوم تساوی با شروع تعداد اعضاء دو دسته .

            2- درست کردن دسته های با تعداد مساوی با تناظر یک به یک.

            3- تمرین کامل کردن نیمه ی دیگر با استفاده از درک مفهوم تقارن

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید به تعداد دلخواه کمتر از 8 تا عدس در یک طرف قرار دهند، پس از آنها بخواهید یکی یکی لوبیا در طرف دیگر قرار دهند تا تعداد آنها برابر شود.

            ** از دانش آموز بخواهید تعداد مشابه همین فعالیت را با اشیاء دیگر و یا عددهای دیگر انجام دهند. دانش آموزانی که سمت چپ می روند و تعداد دانش آموزانی که سمت راست می روند ، تعداد دانش‌آموزانی که در حیاط هستند را مقایسه کنند، یا تعداد پرنده هایی که بال مشکی دارند و در سمت چپ بالای دیوار مدرسه هستند با تعداد پرنده های سمت راست را مقایسه کنند. از آنها بپرسید که در این شکل چه چیزهای  دیگر برای مقایسه کردن پیدا می کنند.

            *** در فعالیت صفحه 72 از آنها بخواهید مانند نمونه در سمت راست آنقدر شکل بکشند که تعداد دو دسته برابر شوند.

            سپس از آنها بخواهید نیمه ی پایین شکل شطرنجی را طوری رنگ کنند که دو نیمه ی آن مثل هم شود در صورت لزوم فعالیتهای مربوط به تقارن را یادآوری کنید.

توصیه های آموزشی :

            1 – به دانش آموزان نمونه های واقعی را که تعداد عضوهای دسته ها برابر باشند را نشان دهید برای مثال از آنها بخواهید در هنگام غذا خوردن تعداد قاشها را با تعداد چنگالها یا تعداد لیوان را با تعداد بشقاب روی سفره غذا مقایسه کنند.

            2 – لازم نیست در رسم شکل های سمت راست در فعالیت بالای صفحه دقت زیادی شود لذا بیشتر توجه دانش آموزان را به تعداد مساوی جلب کنید نه رسم شکل های زیبا و دقیق !

            3 – در رسم شکل متقارن در هر نمونه شطرنجی توجه دانش آموزان را به اینکه تعداد مربعهای رنگی در دو طرف خط باید مساوی باشند جلب کنید.

            4 – در فعالیت پایین تقارن نسبت به یک خط افقی برای اولین مرتبه مطرح شده است. لذا دو نیمه ی بالا و پایین باید مثل هم باشند در صورت لزوم تا کردن روی خط را یادآوری کنید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 دی 1395
فاطمه پاریاد
پنجشنبه 22 آذر 1397 04:04 ق.ظ
Simply desire to say your article is as surprising.
The clarity for your pubkish is simply nice and that i could suppose you aree knowledgeable
on tuis subject. Fine together with your permission let
me to clutch our RSS feed to krep updated with
imminentt post. Thanks a million and please keep up the gratifying work.
پنجشنبه 22 آذر 1397 01:28 ق.ظ
Magnificent goods from you, man. I've remember your stuff prior to and you are simply too wonderful.
I really like what you've obtained right here,
really like what you are saying and the way in which wherein you assert it.
You make it enjoyable and you still take care of
to keep it sensible. I can't wait to learn much more from you.
That is really a great site.
شنبه 17 آذر 1397 03:05 ب.ظ
all tthe time i used to read smaller content that aso clear their motive,
and that is also happening with this article which
I am reading att this place.
شنبه 17 آذر 1397 12:37 ق.ظ
That is a very good tip particularly to thoose fresh
tto the blogosphere. Simple but very precise info… Many thanks for sharing
this one. A must read article!
جمعه 16 آذر 1397 05:57 ب.ظ
Read More - see this

To the south Korea Gaming Profits Solutions $18 Billion

- 더킹카지노 [슈퍼카지노]

Hi there, just became aware of your blog through Google,
and found that it is truly informative. I am going to watch
out for brussels. I will be grateful if you continue this in future.

A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!
http://wiki.invidea.it:8080/index.php/Utente:DomingoC53
جمعه 16 آذر 1397 04:40 ق.ظ
always i used to read smaller posts which as well clear their motive, and that is also happening with this
piece of writing which I am reading here.
جمعه 16 آذر 1397 01:52 ق.ظ
Ꭲhe SCHF3 is an example of a fuill tang survivɑl knife.
پنجشنبه 15 آذر 1397 06:58 ب.ظ
Thanks a lot for sharing this with all of us you really recognise what you're talking approximately!
Bookmarked. Please additionally seek advice from my website =).
We may have a link change arrangement among us
چهارشنبه 14 آذر 1397 02:12 ب.ظ

Whoa tons of good info!
generic cialis with dapoxetine venta de cialis canada cialis daily cialis online deutschland acheter du cialis a geneve rx cialis para comprar cialis without a doctor's prescription tadalafil 5mg female cialis no prescription cialis para que sirve
چهارشنبه 14 آذر 1397 02:45 ق.ظ

Thanks. A good amount of information.

cialis official site generic cialis levitra cialis cuantos mg hay cialis billig precios cialis peru where to buy cialis in ontario cialis online deutschland cialis generique 5 mg buy online cialis 5mg cialis sans ordonnance
سه شنبه 13 آذر 1397 03:42 ب.ظ

You definitely made the point.
wow look it cialis mexico viagra cialis levitra cialis daily dose generic cialis vs viagra cialis 5 mg scheda tecnica cialis prezzo al pubblico cialis flussig achat cialis en suisse comprar cialis 10 espa241a non 5 mg cialis generici
سه شنبه 13 آذر 1397 04:19 ق.ظ

Tips clearly applied..
price cialis best non 5 mg cialis generici cialis tablets for sale generic cialis 20mg tablets we choice cialis pfizer india cost of cialis cvs venta cialis en espaa we choice free trial of cialis click here cialis daily uk cialis super kamagra
دوشنبه 12 آذر 1397 04:08 ب.ظ

You actually revealed it effectively.
safe dosage for cialis buy cialis uk no prescription cialis dosage recommendations sialis tadalafil cialis daily reviews cialis generic cialis pills wow cialis tadalafil 100mg rx cialis para comprar
یکشنبه 11 آذر 1397 07:46 ب.ظ
Helolo i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this article
i thought i could also create comment due to this good piece off
writing.
یکشنبه 11 آذر 1397 03:31 ب.ظ

Thanks, Numerous material.

free generic cialis cialis 10 doctissimo cialis 10mg prix pharmaci cialis generika in deutschland kaufen costo in farmacia cialis cialis coupon cialis 20 mg cost generic cialis in vietnam cialis sicuro in linea only now cialis 20 mg
یکشنبه 11 آذر 1397 03:42 ق.ظ

You stated that effectively!
cialis generic tadalafil buy cialis tadalafil online cialis 5 mg buy cialis en mexico precio cialis en 24 hora cialis side effects dangers cialis dosage cialis alternative cialis name brand cheap we like it safe cheap cialis
یکشنبه 11 آذر 1397 02:28 ق.ظ
Heya i'm for the first time here. I found this
board and I to find It really helpful & it helped me out a
lot. I am hoping to provide one thing again and aid others such as you aided me.
شنبه 10 آذر 1397 08:17 ب.ظ
I have been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours.

It is pretty worth enough for me. In my view, if all web owners and bloggers
made good content as you did, the net will be a lot more
useful than ever before.
شنبه 10 آذر 1397 12:50 ب.ظ
Nice blog here! Alsoo your site loads up very fast! What web host aare you
using? Cann I get your affiliate link to your host?
I wush my sijte loaded up as fast as yours lol
شنبه 10 آذر 1397 03:19 ق.ظ

Amazing tips. Kudos!
cialis online napol cialis kaufen bankberweisung cost of cialis cvs tarif cialis france prix cialis once a da acheter cialis kamagra tadalafil tablets enter site 20 mg cialis cost wow look it cialis mexico cialis authentique suisse
جمعه 9 آذر 1397 02:12 ب.ظ
Hey there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that wouldd be okay.
I'm definitely enjoying your blog and look forwardd to new updates.
جمعه 9 آذر 1397 11:03 ق.ظ
Wow, wonderful weblog structure! How long have you ever been running a
blog for? you made blogging glance easy. The entire glance of your
site is excellent, let alone the content!
جمعه 9 آذر 1397 04:16 ق.ظ

You've made your position quite well..
cialis without a doctor's prescription 5 mg cialis coupon printable cialis 50 mg soft tab cialis lowest price canadian cialis buy cheap cialis in uk chinese cialis 50 mg cialis generico lilly enter site very cheap cialis buy cialis online
جمعه 9 آذر 1397 02:51 ق.ظ
Amazing! Its truly awesome post, I have got much clear idea concerning from this post.
پنجشنبه 8 آذر 1397 04:54 ب.ظ

Thank you! A lot of material!

buying brand cialis online cialis 10 doctissimo we use it 50 mg cialis dose 5 mg cialis coupon printable cialis 20mg bulk cialis cialis daily reviews cialis pills price each enter site natural cialis cialis rezeptfrei sterreich
پنجشنبه 8 آذر 1397 04:57 ق.ظ

Cheers, Quite a lot of postings!

can i take cialis and ecstasy cialis kaufen bankberweisung cialis farmacias guadalajara price cialis per pill cialis 5 mg funziona price cialis wal mart pharmacy cialis soft tabs for sale cialis wir preise cialis prezzo in linea basso low cost cialis 20mg
چهارشنبه 7 آذر 1397 04:28 ب.ظ

Incredible plenty of useful facts!
cialis efficacit sublingual cialis online cialis generic tadalafil buy generic cialis soft gels we like it cialis price cialis australia org click here to buy cialis cialis for bph buy cheap cialis in uk cialis side effects
چهارشنبه 7 آذر 1397 05:01 ق.ظ
Here is where I put all of my expired web 2.0 accounts.
I scrape massive lists and then check to see if they’re expired.
I think you’ll be surprised by the number of accounts that I
come across. Hopefully, you’ll be able to put these
expired accounts to good use.
چهارشنبه 7 آذر 1397 04:24 ق.ظ

Amazing material. Appreciate it.
cialis 5 mg schweiz only here cialis pills cialis professional yohimbe acquisto online cialis cipla cialis online cialis tadalafil cialis usa cost cialis cost cialis 20 mg effectiveness tadalafil 20mg
یکشنبه 4 آذر 1397 10:35 ب.ظ
Wow! At last I got a webpage from where I know how to genuinely get
helpful data regarding my study and knowledge.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30