تبلیغات
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی) - ریاضی ص 68
 
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

اهداف:

                1- درک مفهوم تقارن و شناخت اشیاء متقارن

            2- توانایی رنگ کردن شکل های متقارن .

            3- توانایی پیدا کردن آن (مربع های رنگ شده بعد طرف دیگر خط تقارن).

            4 – توانایی در استفاده از خط کش برای رسم و خط تقارن شکل

            5 – تکمیل کردن مربع شگفت انگیز 6 × 6 .

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید یک کاغذ را از وسط تا بزنند به گونه ای که دو طرف کاغذ کاملاً بر روی هم قرار گیرد (یعنی لبه های کاغذ روی همدیگر قرار گیرند) سپس دو طرف کاغذ را با رنگهای دلخواه رنگ آمیزی کنند طوری که پس از تا کردن قسمتهای مثل هم روی هم قرار گیرند. همینطور می توانید از آنها بخواهید که تقارن گوش ، چشم و دست و پا را نسبت به دو طرف بدن یک نشان تجسم کنند و توجه آنها را به اشیاء متقارن دیگر اطراف خود جلب کنید.

            ** به صفحه ی آغازین بخش برگردید و از دانش آموزان بپرسید که آیا می توانند در این تصویر شکلی پیدا کنند که در نیمه ی آن دقیقاً مثل هم باشد.

            *** در انجام فعالیت صفحه ی 68 ابتدا از دانش آموزان بخواهید با استفاده از خط کش ، خطی بکشند که شکل را به دو نیمه ی مثل هم تقسیم کند. سپس دو طرف را با رنگی که دوست دارند رنگ آمیزی کند. طوری که در شکل پرواز دو نیمه ی آن مثل هم باشد. سپس قرینه ی مربع ها ی رنگی را نسبت به خط مانند نمونه پیدا کنند () که دو نیمه ی شکل باید مثل هم شود ضرری که اگر کاغذ را از روی خط تا کنیم مربع های رنگی روی هم بیفتند و پایان مربع های شگفت انگیز 6 × 6 را توضیح داده و از دانش آموزان () آن را حل کنند.

 

 

 

توصیه های آموزشی :

            1 – توجه دانش آموزان را به شکل های متقارن که در محیط اطراف وجود دارد جلب کنند هر بار تائید کنید که دو نیمه ی شکل مثل هم هستند طوری که اگر شکل را تا کنید قسمتهای مثل هم روی یکدیگر قرار می گیرند.

            2 – در تقارن شطرنجی توجه دانش آموزان را به خط تقارن وسط جلب کنید، توجه کنید که این اولین فعالیتی است که دانش آموز تقارن شطرنجی را آموزش

            3 – در مربع شگفت انگیز در هر مستطیل 2 × 3 که خطوط آن پررنگ شده است، باید عددهای 1 تا 6 وجود داشته باشد. بنابراین علاوه بر سطر و ستون توجه دانش آموزان را به کامل بدون مستطیل ها نیز جلب کنید.

            4 – در صورتیکه دانش آموز روش پیدا کردن هر جای خالی را توضیح می دهد شما و یا سایر دانش آموزان از روش های دیگر ، درستی یا نادرستی پاسخ او را بررسی کنید.

            5 – در قسمت بالای صفحه در تمام شکل ها خط تقارن عمودی است و دو نیمه ی چپ و راست مورد نظر هستند. همچنین خط تقارن پروانه جهت را نمایش رسم شده در صورتیکه همان خط ادامه داده شد و خط تقارن شکل پایین هم بدست می آید. در شکل سمت راست نیز با یک بار خط کش گذاشتن خط تقارن رسم می شود.

صفحه:  69

اهداف:

                1- درک کامل تر عدد 7 و آشنایی با نمادهای مختلف نمایش آن.

            2- توانایی نوشتن صحیح نماد عدد 7.

            3- برقراری ارتباط بین نمایش های مختلف و درک ترکیبی عدد 7 به صورت 5 و 2.

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید شکل های مختلف عدد 7 را با انگشتان دو دست نشان دهند. یا با استفاده از اشیایی مثل عدس یا دگمه یا چینه ترکیب های مختلف عدد 7 را بسازند. بعنوان نمونه 4 و 3  - 5 و 2 – 3 و 4 – 2 و 5 ، سپس از آنها بخواهید دسته های ساخته شده را با استفاده از انگشتان دست نشان دهند و با انتقال انگشتان به یک دست تا حد امکان، آنها را به صورت 2 و 5 تبدیل کنند.

            ** به صفحه ی آغازین بخش برگردید از دانش آموزان بخواهید خطی رسم کنند که دایره بازی دانش آموزان به یک دسته ی 5 تایی و یک دسته ی 7 تایی تقسیم کنند سپس از آنها بخواهید با قرار دادن دو رنگ روی صورت دانش آموزانی که دسته ی 7 تایی را درست کرده اند ، ترکیبهای مختلف عدد 7 مثل 4و 3 ، 5 و 2 را بسازند.

            *** در فعالیت این صفحه ی کتاب ، ابتدا نمایش های مختلف عدد 7 را با انگشتان دست نمایش دهند و سپس از آنها بخواهید به همان صورت نمایش داده شده شکل ها را رنگ آمیزی کنند ، در هنگام رنگ آمیزی توجه آنها را به تعداد 5و2 مربوط به گردی ، چهارگوش و سه گوش جلب کنید. سپس نحوه ی صحیح نوشتن عدد 7 را با معرفی نماد آن توضیح دهید.

توصیه های آموزشی :

            1 – توجه داشته باشید که در همۀ فعالیتها دانش آموزان را به این سمت سو دهید که 7 را به صورت 5 و 2 ببینند.

            2 – به جهت حرکت قلم در نوشتن نماد عدد 7 توجه و بررسی کنید که همه ی دانش آموزان به بخش ترتیب عدد 7 را بنویسند.

            3 – از دانش آموزان بخواهید در منزل داستان 7 کوتوله در جنگل را برای خود در نظر بگیرند و تصویری از آن را نقاشی کنند.

            4 – با استفاده از دو رنگ مهره یا چینه و یا با رنگ کردن 7 مربع با استفاده از دو رنگ مختلف ترکیب های مختلف عدد 7 را بدست آورید.

صفحه:  70

اهداف:

                1- نوشتن عدد اصلی یک مجموعه با شمارش تعداد آن.

            2- تمرین نوشتن نماد عددهای تا 7.

            3- درک مفهوم بیشتری و کمتری بدون استفاده از نماد مربوط به آن.

            4 – تشخیص دسته با تعداد بیشتر یا کمتر و درک مفهوم مقایسه.

            5 – توانایی استفاده از خط کش در ادامه بدون یک الگوی هنری.

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید که یک دسته 6 تایی از عدس در یک طرف و یک دسته 5 تایی لوبیا در طرفدیگر قرار دهند، از آنها بپرسید که تعداد عدسها بیشتر است یا مقدار لوبیاها ؟ توضیحات و دلایل آنها را در کلمه ی گوش کنید به روش های مختلف درک مسئله را بررسی کنید به همین صورت فعالیتهای مشابهی را می توان انجام داد.

            ** به صفحه ی آغازین بخش برگردید و از دانش آموزان بپرسید که تعداد بچه هایی که صورتشان دیده می شود بیشتر است تا آنهایی که صورتشان در تصویر دیده نمی شد و توضیح خود را بیان کنند. یا تعداد پرنده های سمت چپ بیشتر است یا تعداد پرنده های سمت راست ؟ چرا ؟

            *** با دقت در طریقه نوشتن عدد ، عدد مربوطه به هر دسته را بنویسند و شکل های آن دسته را که تعدادشان بیشتر است ، رنگ کنند.

توصیه های آموزشی :

            1 – این صفحه اولین جایی است که مفهوم مقایسه ی کمتر و بیشتـر مطـرح می شود. لذا سعی کنید که با اشیاء ملموس این مفهوم را برای دانش آموزان معنی دار کنید.

            2 – از آنها بخواهید در محیط زندگی تعداد دو شیء مرتبط مثل قاشق و چنگال را تا جایی که می توانند بشمارند و با یکدیگر مقایسه کنند.

            3 – از دانش آموزان بخواهید که تعداد لباسهای خود را با اعضای خانواده مقایسه کنند بعنوان نمونه تعداد جورابهایی که خودش دارند را با تعداد جورابهای هر یک از اعضای خانواده مقایسه کند.

            4 – این مفهوم را با سایر دروس می توانید ترکیب کنید. برای مثال از دانش آموزان بخواهید اسامی پسر که چهار حرفی هستند و اسامی دخترهایی که 4 حرفی هستند را بنویسد و از آنها از نظر تعداد با یکدیگر مقایسه کند.

            5 – در رسم الگوی پایین صفحه، ابتدا از دانش آموزان بخواهید در یک مربع قملرها را با خط کش به یکدیگر وصل کنند. سپس از آنها بخواهید در کاغذ شطرنجی اضلاع یک چهارگوش دلخواه را پررنگ کنند. پس با استفاده از خط کش قطرهای آن را به هم وصل کنند تا تمرین رسم خط انجام شود، سپس فعالیت پایین صفحه 70 را انجام دهند.

            6 – توجه دانش آموزان را به ارتباط متقابل مفاهیم بیشتر ، کمتر جلب کنید اگر 4 تا بیشتر از 3 تا است پس 3 تا کمتر از 4 تا است. شما به این جملات را تکرار کنید تا این ارتباط به طور کامل درک شود.

لوحه 11 : تعطیل شدن مدرسه

            - مفاهیم : چپ / راست ، اول تا هفتم ، وسط / کنار / بین ، جلو / پشت.

            - مهارتهای مربوط به لوحه : جمع کردن کیف و کتاب و وسائل مدرسه، خارج شدن به نوبت از  کلاس ، پایین آمدن از پله ها ، خروج به نوبت از مدرسه ، منتظر شدن برای رسیدن والدین ، آداب سوار شدن ماشین یا اتوبوس.

- نگرشهای مربوط به لوحه :

            1- مردم به تنهایی یا در گروه همواره راههای جدیدی را برای حل مسائل یا انجام کار ابداع می کنند. ابزار و روشهای انجام کار را که مردم ابداع کرده اند روی تمام جنبه های زندگی اثر می گذارند.

- تأثیرات شناختی لوحه :

            1- تشخیص ارتباط علّی

            2- تخمین زدن و تقریب زدن

            3- تأثیر عادات بر شخصیت.

تم شناختی : نظم

            در مورد نظم و ترتیب در کلاس و در جمع آوری و مسائل و خارج شدن از کلاس و خارج شدن از مدرسه نکاتی را که به نظرتان می رسد با دانش آموزان مطرح کنید.

ارتباط با صفحات دیگر این بخش

            1- چند نفر از دانش آموزان هنوز داخل مدرسه هستند ؟ چند نفر از دانش آموزان به سمت راست حرکت می کنند ؟ چند نفر از دانش آموزان به سمت چپ حرکت می کنند ؟ چند خط عابر پیاده در تصویر مشاهده می شود ؟

            2- چند پرنده در تصویر مشاهده می شود ؟ چند تا از آنها روشن و چند تا از آنها تیره هستند؟ آیا تعداد پرنده های روشن و تیره با هم برابرند ؟

            3- آیا تعداد دانش آموزانی که به سمت چپ حرکت می کنند ، با تعداد دانش آموزانی که به سمت راست حرکت می کنند برابرند؟

            4- چند کیف در تصویر مشاهده می شود ؟

            5- آیا تعداد دانش آموزان با تعداد پرنده ها مساوی است ؟

            6-  آیا تعداد پنجره های مدرسه با تعداد پرنده ها مساوی است ؟

صفحه:  72

اهداف:

                1- درک مفهوم تساوی با شروع تعداد اعضاء دو دسته .

            2- درست کردن دسته های با تعداد مساوی با تناظر یک به یک.

            3- تمرین کامل کردن نیمه ی دیگر با استفاده از درک مفهوم تقارن

روش تدریس :

            * از دانش آموزان بخواهید به تعداد دلخواه کمتر از 8 تا عدس در یک طرف قرار دهند، پس از آنها بخواهید یکی یکی لوبیا در طرف دیگر قرار دهند تا تعداد آنها برابر شود.

            ** از دانش آموز بخواهید تعداد مشابه همین فعالیت را با اشیاء دیگر و یا عددهای دیگر انجام دهند. دانش آموزانی که سمت چپ می روند و تعداد دانش آموزانی که سمت راست می روند ، تعداد دانش‌آموزانی که در حیاط هستند را مقایسه کنند، یا تعداد پرنده هایی که بال مشکی دارند و در سمت چپ بالای دیوار مدرسه هستند با تعداد پرنده های سمت راست را مقایسه کنند. از آنها بپرسید که در این شکل چه چیزهای  دیگر برای مقایسه کردن پیدا می کنند.

            *** در فعالیت صفحه 72 از آنها بخواهید مانند نمونه در سمت راست آنقدر شکل بکشند که تعداد دو دسته برابر شوند.

            سپس از آنها بخواهید نیمه ی پایین شکل شطرنجی را طوری رنگ کنند که دو نیمه ی آن مثل هم شود در صورت لزوم فعالیتهای مربوط به تقارن را یادآوری کنید.

توصیه های آموزشی :

            1 – به دانش آموزان نمونه های واقعی را که تعداد عضوهای دسته ها برابر باشند را نشان دهید برای مثال از آنها بخواهید در هنگام غذا خوردن تعداد قاشها را با تعداد چنگالها یا تعداد لیوان را با تعداد بشقاب روی سفره غذا مقایسه کنند.

            2 – لازم نیست در رسم شکل های سمت راست در فعالیت بالای صفحه دقت زیادی شود لذا بیشتر توجه دانش آموزان را به تعداد مساوی جلب کنید نه رسم شکل های زیبا و دقیق !

            3 – در رسم شکل متقارن در هر نمونه شطرنجی توجه دانش آموزان را به اینکه تعداد مربعهای رنگی در دو طرف خط باید مساوی باشند جلب کنید.

            4 – در فعالیت پایین تقارن نسبت به یک خط افقی برای اولین مرتبه مطرح شده است. لذا دو نیمه ی بالا و پایین باید مثل هم باشند در صورت لزوم تا کردن روی خط را یادآوری کنید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
شنبه 18 دی 1395
فاطمه پاریاد
سه شنبه 24 مهر 1397 10:24 ق.ظ
Heey just wanted to give yyou a quick heads up. Thee text in your post seem tto
be running off the screen in Internet explorer.
I'm not sure if this is a format issue orr something to
do with web browser compatibility but I thought I'd post to let yyou
know. The layout look great though! Hope you get the issue resolved soon. Thanks
سه شنبه 24 مهر 1397 12:57 ق.ظ
Great goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you are just
extremely great. I actually like what you've acquired here, really
like what you are saying and the way in which you say it.

You make it enjoyable and you still care for to keep it wise.
I can not wait to read far more from you. This is actually a tremendous
website.
دوشنبه 23 مهر 1397 08:00 ق.ظ
Hi there! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting fed up of Wordpress because I've had problems with hackkers and
I'm looking at alternatives for another platform. I would
be awesome if you could point me in thhe direction of a good platform.
جمعه 20 مهر 1397 02:41 ق.ظ

Thank you! I value it!
vardenafil 20mg vardenafil 20mg cheap 20mg levitra levitra levitra generic buy levitra 10mg buy levitra online buy levitra 20 mg levitra without a doctor prescription levitra 20mg
پنجشنبه 19 مهر 1397 06:58 ب.ظ
I'm extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.

Is this a paid theme or did you customize it yourself?
Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a great
blog like this one nowadays.
پنجشنبه 19 مهر 1397 06:54 ب.ظ
I visited many websites except the audio quality for audio songs existing
at this web site is truly fabulous.
پنجشنبه 19 مهر 1397 06:44 ب.ظ
Hey are using Wordpress for your site platform? I'm new to the blog
world but I'm trying to get started and set up my own.
Do you need any coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!
پنجشنبه 19 مهر 1397 06:06 ب.ظ
Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog and wanted
to mention that I've really loved browsing your weblog posts.
In any case I will be subscribing to your feed and
I'm hoping you write again soon!
پنجشنبه 19 مهر 1397 04:16 ب.ظ
whoah this weblog is magnificent i love reading your posts.
Stay up the great work! You recognize, many individuals are hunting round for this
information, you could help them greatly.
پنجشنبه 19 مهر 1397 03:58 ب.ظ
Keep this going please, great job!
پنجشنبه 19 مهر 1397 11:40 ق.ظ
First off I would like to say terrific blog!
I had a quick question that I'd like to ask if you do not mind.
I was curious to know how you center yourself and clear your mind before writing.
I've had a difficult time clearing my thoughts
in getting my thoughts out there. I truly do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15
minutes are generally wasted just trying to figure out how to begin. Any suggestions
or hints? Kudos!
پنجشنبه 19 مهر 1397 10:18 ق.ظ
Great blog! Do you have any hints for aspiring writers?
I'm planning to start my own website soon but I'm a little lost on everything.
Would you advise starting with a free platform like
Wordpress or go for a paid option? There are so many options out
there that I'm totally overwhelmed .. Any ideas?
Kudos!
پنجشنبه 19 مهر 1397 10:17 ق.ظ
I just like the valuable info you supply on your articles.
I'll bookmark your blog and test again right here frequently.
I am fairly sure I'll be told many new stuff right
here! Good luck for the following!
دوشنبه 16 مهر 1397 04:33 ب.ظ
I all the time used to read article in news papers but
now as I am a user of internet so from now I am using net for posts,
thanks to web.
جمعه 13 مهر 1397 07:20 ب.ظ
I absolutely love your blog and find many of your post's to be exactly what I'm looking for.
Would you offer guest writers to write content available for
you? I wouldn't mind publishing a post or elaborating on a few of the subjects you write concerning here.
Again, awesome website!
یکشنبه 8 مهر 1397 09:50 ق.ظ

Nicely put. Thanks.
generic cialis pill online cialis 20 mg best price we choice free trial of cialis canadian cialis cialis 20mg prix en pharmacie acheter cialis kamagra cialis generico milano generic cialis 20mg uk cialis coupons cialis prices
جمعه 6 مهر 1397 05:27 ب.ظ
Terrific work! That is the kind of information that should be shared around the net.

Disgrace on the seek engines for not positioning this publish upper!
Come on over and visit my site . Thank you =)
پنجشنبه 5 مهر 1397 05:52 ب.ظ
That is very attention-grabbing, You're an excessively skilled blogger.

I have joined your feed and sit up for in quest of
more of your fantastic post. Additionally, I have shared your site in my social networks
پنجشنبه 5 مهر 1397 04:55 ب.ظ
Nice post. I used to be checking constantly this blog and I'm inspired!
Extremely helpful info specifically the remaining section :) I
deal with such info a lot. I was seeking this particular information for a very long time.
Thanks and best of luck.
پنجشنبه 5 مهر 1397 03:29 ب.ظ
Thanks for sharing such a good thought, article is nice, thats why i have
read it completely
پنجشنبه 29 شهریور 1397 11:29 ب.ظ
I’m compiling my latest list. I’m sorry there hasn’t been any recent updates.
I’ve had some problems building the list along the way.
I’ll talk more about that at a later date.
پنجشنبه 29 شهریور 1397 12:08 ق.ظ

Thank you, Plenty of content!

cialis generico online cialis 5 mg para diabeticos cialis manufacturer coupon cialis kaufen bankberweisung dosagem ideal cialis buy cheap cialis in uk viagra or cialis generic cialis soft gels walgreens price for cialis cialis qualitat
پنجشنبه 15 شهریور 1397 11:27 ق.ظ

Whoa all kinds of helpful tips.
link for you cialis price cialis tablets cipla cialis online cialis per paypa cialis efficacit achat cialis en itali generic cialis with dapoxetine side effects of cialis cipla cialis online cialis generique
چهارشنبه 14 شهریور 1397 02:59 ق.ظ

You suggested it effectively!
buy viagrow canadian pharmacy viagra canada medication prices safe canadian online pharmacies canada medication best canadian mail order pharmacies cialis from canada canadian pharmacies stendra most reliable canadian pharmacies canada online pharmacies for men
سه شنبه 13 شهریور 1397 07:59 ق.ظ

Seriously tons of amazing tips.
can u buy viagra over the counter buy cheap viagra online buy viagra online using paypal online viagra order buy viagra from usa cheap viagra tablets viagra pharmacy viagra buy viagra cheaply buying viagra on line cheap generic viagra online pharmacy
دوشنبه 12 شهریور 1397 11:42 ب.ظ

You actually reported that fantastically.
cialis sicuro in linea cialis prezzo al pubblico cialis 5 mg schweiz prices for cialis 50mg ou acheter du cialis pas cher if a woman takes a mans cialis il cialis quanto costa click here to buy cialis how to buy cialis online usa acquistare cialis internet
یکشنبه 11 شهریور 1397 03:50 ب.ظ

Many thanks, A lot of knowledge.

canada discount drugs cialis look here cialis cheap canada acheter du cialis a geneve prezzo di cialis in bulgaria cialis vs viagra cialis authentique suisse does cialis cause gout the best choice cialis woman canada discount drugs cialis free generic cialis
سه شنبه 23 مرداد 1397 05:13 ق.ظ

Kudos. Plenty of information!

buy viagra safely online buy viagra pharmacy buy generic viagra pills sildenafil usa sildenafil citrate buy viagra now online cost of viagra where to buy viagra safely online viagra without presc uk sildenafil pills
دوشنبه 22 مرداد 1397 08:57 ب.ظ

This is nicely said. !
cialis for sale south africa canadian cialis 200 cialis coupon cialis et insomni generic cialis in vietnam cialis 5 mg scheda tecnica cheap cialis i recommend cialis generico cialis 5 mg scheda tecnica cialis free trial
دوشنبه 7 خرداد 1397 07:24 ق.ظ

Kudos, Terrific information.
order cialis from india cialis daily cuanto cuesta cialis yaho buy cialis online cheapest cialis for bph buying cialis in colombia cialis sans ordonnance are there generic cialis cialis for daily use tadalafil tablets
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30