تبلیغات
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی) - مطالب آذر 1394
 
کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


اهداف جزئی :

آشنایی دانش آموز با :

صدای ( شـ ش  )

تلفظ صحیح آن

نوشتن صحیح صدا

محل قرار گرفتن آن در کلمه و قوائد آن

تشخیص صدای(شـ ش  ) در اول و  وسط و آخر کلمات

محل قرار گرفتن آن در جدول اعضای مختلف بدن مثل گوش و چشم

راه های مراقبت از آنها

سپاسگزاری از نعمت خدا

استفاده صحیح از اعضای بدن

اهداف رفتاری :

دانش آموز در پایان درس بتواند :

ü با آزمونی سوالات داده شده را انجام دهد که سوالات عبارتند از :

دور صدای (شـ ش)  خط بکشد .(روانی حرکتی)

کلمات ناقص را با یکی از شکل صدای (شـ ش  ) کامل کند .(روانی حرکتی)

هر کدام از شکل صدای (شـ ش  ) را صحیح بنویسد  .(روانی حرکتی)

ترکیب ها را با صدای داده شده کامل کند . (روانی حرکتی )

نام تصاویر داده شده را بنویسد .(روانی حرکتی)

جاهای خالی را با کلماتی که نشانه های مشخص شده در آن باشد کامل کند . (روانی حرکتی)

با کلمات در هم ریخته جمله بنویسد .(روانی حرکتی)

Ø      صدای (شـ ش  ) را در جدول نشان دهد .(روانی حرکتی)

Ø      تمرینات را با علاقه انجام دهد . (عاطفی)

Ø      راه های مراقبت از چشم و گوش را توضیح دهد . (دانشی )

Ø      استفاده صحیح از اعضای بدن را شرح دهد . (دانشی )

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 22 آذر 1394
فاطمه پاریاد
ایجاد انگیزه برای درس شـ  ش
خرگوش                                        

یه خرگوش یه خرگوش
یه خرگوش بازی گوش

خرگوش من سفیده

بابا اونو خریده



گوشای اون درازه

چشماش همیشه بازه
خرگوش من چه نازه
با بچه ها می سازه
نه نیش داره
نه چنگول
می گرده شاد و شنگول


                    



چشم چشم دو ابرو
دماغ و دهن یه گردو

گوش گوش دوتا گوش

موهاش نشه فراموش

چوب چوب یه گردن

اینم یه گردی تن



دست دست دوتا پا

انگشتا و جورابا

ببین چقدر قشنگه حیف که بدون رنگه






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 22 آذر 1394
فاطمه پاریاد

                                            

    شمع            آتش                     ماشین      


شـ  غیرآخر                ش آخر                                         

  شـ  سه تا دندونه داره             لب های خندون داره             

شب  شد و پر  ستاره                 مامان شامو میاره               

شـ  هم مثل شب ها                سه تا ستاره داره               

ما, دو نفر برادریم                      غیر آخر وآخریم                

سه تادندانه داریم                   رویش سه تانقطه داریم
                

می گوییم ای بچّه ها                کشیده هست این صدا






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 22 آذر 1394
فاطمه پاریاد

با سلام
همکاران و دوستان عزیز استفاده از مطالب این وبلاگ با فرستادن یک صلوات هدیه به امام زمان (عج) بلا مانع است




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 22 آذر 1394
فاطمه پاریاد
                                مشخصات کلی درس


نام درس: فارسی     عنوان درس: استخر       کلاس: اول              مقطع: ابتدایی
مدّت تدریس:45 دقیقه


هدف کلی درس:آشنایی نشانه اِ ِ
ـه هاِ اول     ِغیر اول     ـه آخر چسبان           ه آخرتنها

فعالیت های قبل از درس:
رئوس مطالب:
اِستخر  خانه   نرده درخت نکات ایمنی در اِستخر
هدف های جزیی:آشنایی دانش آموزان با:



ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 19 آذر 1394
فاطمه پاریاد

                Click here to enlarge

           اِنسان                           دِرَخت                              نَرده

       کوسه

اِ اول     ِغیر اول     ـه آخر چسبان           ه آخرتنها

ماچهار تا اِهستیم

کنار هم نشستیم                 

به من میگن اِ اول


اِ اول است همیشه

به غیر از این نمیشه

 ِغیر اول خوب می داند

زیر شکل ها می ماند

 ـه  چسبان است در آخر

دوست است با غیر آخر

آمده است در خانه

در آخر برنامه

ه آخر دائم تنهاست

دائم با یک شکلی هاست






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 19 آذر 1394
فاطمه پاریاد

اهداف جزئی :

آشنایی دانش آموز با :

صدای ( اِ  ِ  ـه ه )

تلفظ صحیح آن

نوشتن صحیح صدا

محل قرار گرفتن آن در کلمه و قوائد آن

تشخیص صدای( اِ  ِ  ـه ه) در اول و  وسط و آخر کلمات

محل قرار گرفتن آن در جدول

کاربرد (ای ) آخر در کلماتی که به (ـه ه) آخر ختم می شود

استخر و نکات ایمنی

ورزش شنا و نکات ایمنی آن

توجه به زندگی خود و دیگران

اهداف رفتاری :

دانش آموز در پایان درس بتواند :

ü با آزمونی سوالات داده شده را انجام دهد که سوالات عبارتند از :

دور صدای (اِ    ِ  )   را خط بکشد .(روانی حرکتی)

دور صدای (ـه ه ) آخر را خط بکشد . (روانی حرکتی)

کلمات ناقص را با یکی از شکل صدای (اِ  ِ  ـه ه) کامل کند . .(روانی حرکتی)

هر کدام از شکل صدای (اِ  ِ  ـه ه) را صحیح بنویسد . .(روانی حرکتی)

ترکیب ها را با صدای داده شده کامل کند . (روانی حرکتی )

نام تصاویر داده شده را بنویسد .(روانی حرکتی)

Ø      صدای (اِ  ِ  ـه ه) را در جدول نشان دهد . .(روانی حرکتی)

Ø      تمرینات را با علاقه انجام دهد . (عاطفی)

Ø      کاربرد (ای) آخر را توضیح دهد . (دانشی)

Ø      نکات ایمنی در استخر را شرح دهد . (دانشی )

Ø      شکل خانه ی خود را توصیف کند .(دانشی)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
پنجشنبه 19 آذر 1394
فاطمه پاریاد

دیكته ی  شماره ی       10

ر -  مادَر  - اَبرو  - سَرد  - دَرس –

بابا   تاب    بَست.

سام   آرام   آمَد.

سارا   مادَر  دارَد.

اَبر  با   باد   آمَد.

سارا  دَر  دَست  توت  دارَد.

سام  با  دارا  دوست  اَ ست.

تـ ت – تاب – بادام – توت  - اَ سب –

او  و – دود  - سَبَد – داد – دوست  - سـ س – مـ م –

 

# - با عنایت به ارتباط افقی دروس از این به بعد در آخر بعضی  دیكته ها از درس ریاضی نیز مطلبی خواهد بود. مثا ل:

از سمت راست ، از 1 تا 5  به ترتیب بنویسید. 

                                                                                                       

 

دیكته ی  شماره ی       11                  

ر – او  و – تـ ت – سـ س – مـ م

سام  با   اَ سب  آرام  آمَد.

مادَر  با  سارا  آمَد.

بابا  دَر  دَست  توت  دارَد.

او با دَست  تاب  را  بَست.

بَرادَر  با  اَسب  آمَد.

سارا  دَر  دَست  ماست  دارَد.

بابا  دَرس  را دوست  دارَد.

مادَر با  سا را آرام  آرام  آمَد.

 

دیكته ی  شماره ی       12                 

سارا  دَر  دَ ست  اَنار  دارَد.

مادَر  دَر  سَبَد نان  ،   اَ نار  دارَد.

آبابا   دَندان   نَدارَد.

مَن   اَنار  را   دوست   دارَم.

سامان  دَر  آبادان  دوست  دارَد.

آن  مَرد  با  اَ سب  دَر  باران  آمَد.

مَن  با   مادَر   دَر  باران  آمَدَم.

آن  مَرد  با  ساسان  دوست  بود؟

ابر  در  آسمان  نبود!

آ ا – د – سـ س  -  اَ –َ -  مـ م -  نـ ن –

 

دیكته ی  شماره ی       13                  

آب  - آبی  - آ ا -  بـ ب  - باد  - باران  - اَ-َ -   اَمین 

داد -  مـ م – میز  - سـ س – دارَد – دَ ست  - سَبَد –

دَر – او  و –  توت  - آمَد – مَن -  مادَر  - دوست  -

تـ ت –  دارَم –  تاب  - سوت  -  بَست – بابا  - ر  -

آرام – نـ ن- نَم نَم – ایـ یـ ی ای - ایران– ایرانی –

ز  - زَ -  زَرد –  سَبز – بادام – آدَم – اَ سب  -

سام –   دود  -  ا َست – ماست –  بَرادَر  -

 

دیكته ی  شماره ی       14                 

ایـ یـ ی ای – ز –  س  - مـ م – تـ ت –

ایران  سَر سَبز  ،  آباد  اَست.

آن  سَرباز  با  اَسب  اَز  سَراب  آمَد.

مَن  ایران ،  ایرانی  را  دوست  دارَم.

اَمیر با دَست  میز می سازَد.

زَری سیب را ا‍َ ز میز بَر می دارَد.

او اَنار ، سیب دَر دست دارَد.

ساسان  با سامان دوست اَست.

 

دیكته ی  شماره ی       15                   

ایـ یـ ی ای – ایرانی – دارَم  -  ایران –دوست –

آ زاد – سَر سَبز –می سازَد – زَمین – می سازَم –

بَر می دارَد –  دامَن –  روز -   زَن  -  سو زَن  -

مادَر –   میز  -   زَرد   –   سَبز  –   سَرباز - 

تَرازو  - اَمین  -  زیبا -  سیب -  ایرانی –

ما  ایران   را  دوست  داریم.

اَمین  دَر  دَست  سوت  دارَد.

مادَر  دَر  دَست  بادام  ،  توت  ،  سیب  ،  اَنار  دارَد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 15 آذر 1394
فاطمه پاریاد

اهداف جزئی :

آشنایی دانش آموز با :

صدای ( ز  )

تلفظ صحیح آن

نوشتن صحیح صدا

محل قرار گرفتن آن در کلمه و قوائد آن

تشخیص صدای(ز  ) در اول و  وسط و آخر کلمات

روحیه دفاع از میهن اسلامی

مبارزه با ظلم و ستم

نقش رزمندگان در آزادی و آبادی ایران

شناخت رنگ ها

اهداف رفتاری :

دانش آموز در پایان درس بتواند :

ü با آزمونی سوالات داده شده را انجام دهد که سوالات عبارتند از :

دور صدای (ز)  خط بکشد .(روانی حرکتی)

کلمات ناقص را با صدای (ز  ) کامل کند .(روانی حرکتی)

شکل صدای (ز  ) را صحیح بنویسد  .(روانی حرکتی)

ترکیب ها را با صدای داده شده کامل کند . (روانی حرکتی )

نام تصاویر داده شده را بنویسد .(روانی حرکتی)

جاهای خالی را با کلماتی که نشانه های مشخص شده در آن باشد کامل کند . (روانی حرکتی)

با کلمات در هم ریخته جمله بنویسد .(روانی حرکتی)

Ø      صدای (ز  ) را در جدول نشان دهد .(روانی حرکتی)

Ø      تمرینات را با علاقه انجام دهد . (عاطفی)

Ø      صحنه ای از جنگ تحمیلی را نقاشی کند . (روانی حرکتی)

Ø      چند سلاح جنگی را نام ببرد . (دانشی )

Ø      نقش رزمندگان را در جنگ تحمیلی شرح دهد . (دانشی )

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 15 آذر 1394
فاطمه پاریاد

 

       زنبور  

                                                                  

                                    گوزن

                        

ز شیرین  زبونم                   یه شکل دارم مثل کمونم

شکل سرسره دارم               در سر یک نقطه دارم 

درهمه جا می آیم                 کشیده است صدایم

هستم با ر برابر                    ولی یک نقطه بر سر





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 15 آذر 1394
فاطمه پاریاد


اهداف جزئی :

آشنایی دانش آموز با :

صدای (ایـ یـ ‌ی ای )

تلفظ صحیح آن

نوشتن صحیح صدا

محل قرار گرفتن آن در کلمه و قوائد آن

تشخیص صدای ایـ یـ ‌ی ای) در اول و  وسط و آخر کلمات

محل قرار گرفتن آن در جدول

احساس علاقه مندی به ایران

آشنایی با اقوام ایرانی

آشنایی با نقشه ایران

شهرهای مهم ایران

آشنایی با رنگ های مختلف (سفید آبی سرمه ای و )

آشنایی با رنگ های پرچم ایران

اهداف رفتاری :

دانش آموز در پایان درس بتواند :

ü با آزمونی سوالات داده شده را انجام دهد که سوالات عبارتند از :

دور صدای (یـ  )  وسط  را خط بکشد .(روانی حرکتی)

دور صدای (ی) آخر را خط بکشد . (روانی حرکتی)

کلمات ناقص را با یکی از شکل صدای (ایـ یـ ‌ی ای) کامل کند . .(روانی حرکتی)

هر کدام از شکل صدای (ایـ یـ ‌ی ای) را صحیح بنویسد . .(روانی حرکتی)

ترکیب ها را با صدای داده شده کامل کند . (روانی حرکتی )

نام تصاویر داده شده را بنویسد .(روانی حرکتی)

Ø      صدای (ایـ یـ ‌ی ای) را در جدول نشان دهد . .(روانی حرکتی)

Ø      تمرینات را با علاقه انجام دهد . (عاطفی)

Ø      پرچم چند کشور را نقاشی کند . (روانی حرکتی)

Ø      نام چند تا از اقوام ایرانی را نام ببرد . (دانشی)

Ø      نام چند شهر معروف را نام ببرد .  (دانشی)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 15 آذر 1394
فاطمه پاریاد

آموزش نشانه ایـ  یـ  ی  ای  با شعر

                       سیب                

  

                                

    بستنی




ایران

ایـ اول     یـ وسط       ی آخر       ای آخر تنها

ماچهار تا ای هستیم              کنار هم نشستیم

ایـ  اول است همیشه             جایش عوض نمیشه

یـ  وسط  مهربونه                    در وسط ها می مونه

ی آخرخوب می دونه                که در آخر می مونه






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 15 آذر 1394
فاطمه پاریاد

  یادگیری و حفظ حروف الفبای فارسی

تمرین با جدول ترکیب صامت با مصوّت: اگر با استفاده از این جدول کلمه بسازیم، خیلی عالی است. جدول را ازپست قبل دانلود کنید

یک کلمه بنویسیم و به تعداد حرف و صدای آن، جلویش گردی بکشیم.

درب نوشابه: مانند بازی بالاست که حروف را داخل درب نوشابه می نویسیم سپس با آن کلمه سازی می کنیم.

انواع بازی: بهترین راه است. زیرا همه بازی را دوست دارند، خسته نمی شوند، در ذهن بهتر نقش می بندد.(کلمه ای را روی تخته یا کاغذ  ی نوشته به دیوار نصب میکنیم سپس از دانش آموز می خواهیم با یک توپ کوچک حرف مور د نظر را نشانه بگیردوبا توپ بزند بعد از مدتی جمله می نویسیم واز او می خواهیم کلمه ی مورد نظر را نشانه گرفته با توپ بزند.

کلمه سازی: حروف الفبا را به صورت کارت های خیلی کوچک در می آوریم تا باآن کلمه سازی شود.

به کاربردن کلمه های درس در جمله

 پیدا کردن املای صحیح حروف وکلمات از روی کتاب توسط دانش آموزاشتباهش را خودش پیدا ورفع کند

انتخاب یک کتاب داستان مناسب (از مجلات رشد هم میتوانید استفاده کنید) دانش آموز کلاس اولی با یاد گرفتن هر نشانه ی جدیدحروف آموزش دیده را پیدا کرده دور آن خط کشیده یا ان را رنگ بزندسپس ترکیب ها را پیدا کرده ورنگ بزندودر مرحله بعد کلمه وهر بار هم با رنگ های متفاوت .با این روش هم پیشرفت خودش را می بیند هم به مرور زمان کل کتاب را می تواند بخواند

 کشیدن نقاشی با حروف الفبا ویا کشیدن نقاشی شکل هایی که صدای اول ویا اخر نشانه مورد نظر را دارد.

گرد اوریhttp://shahedifar.blogfa.com





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 15 آذر 1394
فاطمه پاریاد

1..املای گروهی:

الف) معلّم و گروه ها: در موقع گفتن املا هر گروه دور هم جمع شده و از نوشته و فکر و آگاهی یک دیگر استفاده می کنند و به هم دیگر یاد می دهند. این کار، آموزش هم سال به هم سال است که به نظریه ی سینر گوژی معروف است، به وجود می آید و خود یک کار مشارکتی و یاد دهی یادگیری است.

ب) سرگروه و اعضاء: با تشکیل گروه سه نفره املا نوشته می شود که یک نفر متن را می خواند و یک نفر می نویسد و یک نفر نظارت می کند. این کار توجّه و دقّت آن ها را بالا می برد و یادگیری را به باور می رساند و بچّه ها کم کم اعتماد خود را به دست می آورند و ترس آن ها ریخته شده و برای مراحل دیگر آماده می شوند.

ج)املای گروهی:در هر گروه یك نفر به بقیّه دیكته می‌گوید. برای مثال در یك گروه سه نفری یك نفر املا می‌گوید. یك نفر نظارت می كند و نفر سوّم می نویسد.

د)املای گروهی:دانش آموزان به گروه های سه یا چهار نفری تقسیم شده و هر کدام یک خط می نویسد.

ه)املای گروه به گروه دیگر: هر گروه متنی را تهیّه کرده برای گروه دیگر می خواند تا آن گروه بنویسد.





ادامه مطلب


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
یکشنبه 15 آذر 1394
فاطمه پاریاد

 

به نام خدا

متن دیكته ی دانش آموزان كلاس اوّل ابتدایی

دبستان شهید مهدی شاهیوند (1)

شهرستان چگنی

در سالتحصیلی :   95 -  94

دیكته ی شُماره  ی  1                 

  آ ا  –   بـ ب  –  آب -

 با  – آبا  –  بابا  -

 بـ ب -  با  -  باب – 

 آب –  بابا  –  آبابا  -

 بـ ب – آب – آا –

       آبا  به زبان آذری : مادر

 

دیكته ی شماره  ی      2                            

 آ ا –   بـ ب –  آب –

 با  –  آبا –  بابا  –

 باب –  آبابا  –  آا –

ب ! –  آا –  بـ ب –

آب –  با -  آبا – آبابا –

باب - آب! -  آا -  بـ ب –

*- آبابا به زبان آذری : پدر بزرگ

 

دیكته ی شماره  ی  3                            

آا -  بـ ب – اَ  -َ   - با  - آب  -

آبا – بابا  - آبابا –  باب  - بـ ب –

اَ –َ   -  بـَ  - آب! -  آبابا -  آبا –

بابا  آب!  –  آبابا  آب!  -  آبا  آب! –

با –  بابا  -  باب  - آبا – آا  -   بـ ب  - اَ –َ    -

 

دیكته ی شماره  ی 4                             

آا -  آب  - آبا  -آبابا –

بـ ب – بـَ  - با  -بابا - 

باب – بابا آب!  - آا –

اَ –َ  - اَدَب  - ا َبَد – باد –

د – دَ – دا  - داد – آباد –

آ ا – بـ ب – اَ –َ  - با – دا –

 

دیكته ی  شماره ی       5                             

آ ا -  بـ ب – اَ –َ  -  د – مـ م –

آب – آبا  - آبابا – آ ا – باد –

اَ-َ -  بـَ – دَ – مـَ – اَدَب –

مـ م – بادام – داد – دادَم –

با –  باد -  آباد –  بابا – آبابا آمَد.

 

دیكته ی  شماره ی       6                  

آا – بـ ب – اَ –َ – سـ س – د – مـ م –

اَ –َ  - بـَ -  دَ – مـ َ – سـَ –

بابا   آب   داد.

آبابا  آمَد.

سام   با   اَسب   آمَد.

بابا   بادام   داد.

باد  با  آب  آمَد.

 

دیكته ی  شماره ی       7                       

آ ا -   بـ ب -   اَ-َ   د –  مـ م –  سـ س –

بابا -  آب  -  باد  - داد  - بام  -

بادام -  آمَد  - اَ سب -  سام – آبابا –

بابا  آب  داد.

آبا  بادام  داد.

سام  با  اَ سب  آمَد.

بابا   سَبَد  داد.

 

دیكته ی  شماره ی       8                            

آ ا  - د  - مـ م  - بـ ب – اَ-َ  - سـ س –

او  و   -  بـَ  -  مـَ -  دَ –   سـَ  -

بابا  بادام  داد.

سام   آب  داد. 

او  با  اَ سب   آمَد.

بَم  آباد   باد.

داماد   با  اَ سَد  آمَد.

آبابا   با  اَ سب  آمَد.

آبا  سَبَد  داد.

 

دیكته ی  شماره ی       9                         

بـ ب –  مـ م – د – آ ا –  سـ س -  او  و  - تـ ت –

سام  بادام  داد.

بابا  با اَ سب  آمَد.

او  با  سام  دَست  داد.

آبابا  سَبَد  داد.

دَست   دَست   دَست

بابا  تاب   بَست.

باد  - آباد  - سوت  - دوست  - اَ ست –

بـَ  - مـَ  - دَ  - سـ َ  - تـَ  -





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
جمعه 6 آذر 1394
فاطمه پاریاد


( کل صفحات : 2 )    1   2