کتاب اول (آموزشی- فرهنگی)
معلمی شغل نیست . هنر است ایثار است . عشق است . اگر به دیده شغل به آن می نگری رهایش کن. معلم شهید رجایی.
درباره وبلاگ


مدیریت آموزش و پرورش شهرستان چگنی
اینجانب آموزگار ابتدایی شهرستان چگنی می باشم . این وبلاگ علمی -آموزشی را به سنگربانان علم و دانش تقدیم می کنم . امید دارم با نظرات خوبتون منو در ارائه بهتر اون یاری کنید.


در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای
می سازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
و ریاضی را با شعر
و دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس کنند
لای انگشت کسی
قلمی نگذارند
و نخوانند کسی را حیوان
و نگویند کسی را کودن
و معلم هر روز
روح را حاضر و غایب بکند
و بجز ایمانش
هیچکس چیزی را حفظ نباید بکند
مغز ها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس هایی بدهند
که به جای مغز دل هاتسخیر کند .

مدیر وبلاگ : فاطمه پاریاد
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
آموزش نشانه ی تـ ت باشعر

تصویر

                                توت


 


              دست


 غیر آخر               ت آخر

ماهستیم دوبرادر             

غیر آخر و  آخر

دو نقطه داریم در سر

آمد یم  اول  تر

 اول توت هستیم

در آخر سوت هستیم





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 24 آبان 1395
فاطمه پاریاد

وزش


                               

نرگس                                                             سبد


ﺳ   غیرآخر، س  آخر


سبد سبد گل یاس

بچه های زرنگ کلاس

نگاه کنید ﺳ ، س هستم

من س آخر هستم

همیشه آخر هستم

دوستم ﺳ  غیر آخر

هیچ وقت نمیاد آخر






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 24 آبان 1395
فاطمه پاریاد

-

       بادام                                               ماهی

                       مـ غیر آخر / م آخر

بچه ها جون سلام , سلام               دارم براتون یک پیام

 ما هستیم دو تا برادر                       غیر آخر و آخر       

من م آخر هستم                         همیشه آخر هستم

دوستم مـ غیر آخر                         هیچ وقت نمیاد آخر 

آمده ایم در هرجا                                        کشیده داریم صدا  





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 24 آبان 1395
فاطمه پاریاد

 


 

1)   مهارت های چهارگانه زبان آموزی به طور كامل مورد توجه قرار گیرد ومهارت های شفاهی قربانی مهارت های كتبی نشود.

2)    هردو كتاب بخوانیم وبنویسیم می بایست به طور موازی وبا آهنگی مناسب آموزش داده شوند چون هردو از ارزش آموزشی یكسانی برخوردارند.

3)     در كتاب بخوانیم مطلقا از نوشت افزار استفاده نمی شود.

4)     دركتاب بخوانیم بخش وصداكشی نداریم بلكه از بخش وصداكشی به عنوان یك ابزار استفاده می شود.

5)   بیشتر فعالیت های مربوط به یادگیری كلید واژه ها حول محور كلمات هم آغاز وهم پایان است. آب/آرد-دست/توت-شانه/خانه

6)     هفته ای 3 نگاره تدریس می شود بنابراین در ماه مهر تمامی نگاره ها می بایست تدریس شده باشد.

7)     هدف كلی نگاره ها و نشانه های (1) ونشانه های (2)به ترتیب واج آموزی واژه آموزی وجمله آموزی است.

8)     هدف كلی كتاب خوانی وروان خوانی به ترتیب گسترش واژگان و متن خوانی (تسلط بر خواندن)است.

9)     تصاویر پایین نگاره ها كلید واژه  هستند كه به هیچ عنوان با هدف كلمه خوانی از آنها استفاده نمی شود.

10)            اجرای هر نگاره از نظر زمانی قابل تفكیك نیست بنا به صلاح دید معلم ومتناسب با موقعیت كلاس برای رفع خستگی وتنوع می توان شعر نمایش ویا بازی را اجرا كرد.

11)            از كارت های تصویری در پایان هر نگاره استفاده می شود وهدف از آن تصویر خوانی وآشنایی با كلید واژه می باشد. در ضمن تصویر برداری ذهنی از شكل خطی كلید واژه ها یكی دیگر از اهداف مهم نگاره هاست.

12)            در استفاده از كلید واژه ها و نیز رو خوانی متن انتزاعی در مرحله اول رعایت راست وچپ و بالا وپایین الزامی است ولی در مراحل بعد رعایت این مورد ضرورتی ندارد.

13)            به طور كلی از ابتدای بخش 2 آموزش نشانه های 1تا آخر هدف یادگیری شكل نوشتاری كلمات(املاء) نیست بلكه هدف اصلی این درس ها خواندن كلمات ومتن انتزاعی است.

14)                        از صفحه 52 بخوانیم به بعد هر دو روز یك نشانه یعنی هر هفته 3 نشانه تدریس می شود.

15)            در هنگام نوشتن زیر نویس ها در كتاب بنویسیم دانش آموزان بخوانند و سپس بنویسند چون خواندن مقدمه و پیش نیاز نوشتن است.

16)            چون كتاب بخوانیم وبنویسیم دارای دو نوع خط نسخ ونستعلیق می باشد بنبر این در جایی كه دانش آموز فعالیت نوشتاری انجام می دهد از خط نستعلیق تحریری استفاده می كند اما در فعالیت شفاهی خواندن خط نسخ ملاك خواهد بود.

17)            امداد رسمی دانش آموزان از صفحه 42 بنویسیم كه جمله بندی كامل است شروع می شود یعنی از درس 3.قبل از این كار می توان كلمات جداجدا كه قبلا آموزش داده شد به دانش ا آموزان یاد داد.

18)            با توجه به اینكه خود كتاب به قدر كافی گنجینه لغات دارد لذا نیاز به گفتن املاء از كلمات خارج از كتاب نیست در ضمن تا آنجا كه امكان دارد از املاءخود ساخته توسط معلم اكیدا خودداری گردد.

19)  از صفحه 56 جمله نویسی به صورت رسمی آموزش داده می شود.

20)                        از صفحه 84 به بعد بهتر است اسم حروف رانیز به دانش آموزان آموزش دهیم.

21)            در بخش روان خوانی هدف تقویت مهارت خواندن وپی بردن به معنا ومفهوم آن می باشد لذا از این قسمت نباید دانش آموز چیزی بنویسد چون خط آن نسخ است.

22)            در نوشتن نشانه ابتدا معلم باید با گچ خوب روی تخته بنویسد سپس چند تن دیگر از دانش آموزان روی تخته بنویسند وتمرین كنند آنگاه از روی كتاب بنویسیم نسخه برداری تقلید وتمرین كنند.

23)            تشدید سمعی است یعنی گوش ما صدایی را دو بار می شنود وما یكی را به حرف تبدیل می كنیم وبه جای صدای دیگر نشانه تشدید روی آن می گذاریم.در ضمن در درس تشدید دانش آموز حرف یا صدای جدیدی را یا نمی گیرد بلكه با ویژگی یك علامت آشنا می شود .

24)            تصاویر نشانه های(2)بیان كننده مطلب درس هستند لذا استفاده مؤثر از آن ها در انتقال مفهوم مورد توصیه می باشد.

25)            در بخش 3 نشانه های (2) بهتر است از شیوه داستان گویی استفاده شود وسعی شود از خود بچه ها در ارائه داستان كمك گرفته شود.

26)            در حین داستان گویی می توان از كارت كلید واژه های نشانه های (2)استفاده كرد و همزمان كلمات كلیدی را روی تابلو نوشت ونشانه مربوطه را به رنگ قرمز مشخص كرد.

27)            هدف از نوشتن به صورت خط تحریری در كتاب بنویسیم خوشنویسی نیست بلكه درست وخوانا نویسی از اهداف به كار گیری خط نستعلیق است.

28)            دلایل توالی واج ها ریشه در اولا بسامدثانیا شكل وثالثا تعداد حروف ونشانه ها دارد. بسامد:مقدار تكرار یك پدیده را می گویند وچون حرف آدر كلماتی كه اول آتها باآشروع می شود ومورد استفاده زیاد دانش آموزان است لذا نشانه (آ)در ابتدای كتاب آمده است.

شكل:شكل نوشتاری حروف از ساده به پیچیده تنظیم شده است لذا حروف آسان در ابتدا وحروف مشكل بعدا آموزش داده می شود.تعدد:منظور حروف چند شكلی است كه آموزش از حروف تك شكلی شروع وبه حروف چند شكلی گسترش می یابد.

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 24 آبان 1395
فاطمه پاریاد

                        


اَ بر                  د َ ر یا



     اَ  اول              َ  غیراول


 من  اَ اول هستم             

  

همیشه اول هستم         دوستم   َ 


غیراول             هیچ وقت نمیاداول            

  چون که کمی ناقلاست                       

همه اش سوارحرفهاست                                                                                           





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 آبان 1395
فاطمه پاریاد

   آب


                                                                                                                                                 باران      باد


بـ غیر آخر          ب آخر

وقتی که لبخند میزنی

ب را به یادت میاری

خالی به زیر لب داره

غیر آخر و آخر داره

من ب آخر هستم

همیشه آخر هستم

دوستم بـ غیر آخر

هیچ وقت نمیاد آخر

رفع اشکال برا ی نقطه:مادونفر برادر             غیر آخرو آخر                   رو خط دنباله داریم                   یه نقطه در زیر داریم .






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 آبان 1395
فاطمه پاریاد
سلام عزیز دلـــــم
دلبندم و خوشگلم

گرما و نور خورشید
وقتی به دریا تابــید

آب ها بخار می شوند
هی بالاتر می رونــــد

جمع که شدند بخارها
ابر می شوند چه زیبا

وقتی به هم می خورند
تولید برق می کـــــــنند

سپس باران می بارد
شادابی هدیــــه دارد

قطره و قطره کم کم
از کوه و صحرا با هم

جویبار و سیلاب می شوند
تا باز به دریا برســـــــــــند



***************شعر باران**************

شعر باران (کودکانه)

وقتی بارون می*یاد خیس می*شن آجرا تو كوچه*ها

می*پیچه توی كوچه خیال ما، بوی خاطره*ها

خدای بارون تو آسمون، درست می*كنه رنگین*كمون

كبوترها بال و پرزنون پرمی*كشن سوی آسمون

خدای بارون تو آسمون درست می*كنه رنگین*كمون


شعر باران (کودکانه)

شعر / فصل باران

چتر سفید و قرمز

زرد و بنفش و آبی

مثل شكوفه های

سیب و به وگلابی

روی سربچه هاست

تو راه كودكستان

تو فصل پاییز شده

مدرسه ها گلستان

بارون میاد جَرجَر

تو كوچه و خیابون

شر شر آب می خونه

رسیده فصل بارون

ب



باید گفت در روش های تدیس قدیمی و قبل از کتاب های بخوانیم و بنویسیم فارسی ،روش تدریس حروف الفبا به این صورت بود که ابتدا نشانه تدریس می شد وبعد کلمه ای که با حروف مورد نظر نوشته شده بود به دانش آموز با روش بخش کردن و صدا کشی آموزش داده می شد. به طور مثال اگر دانش آموز فقط حروف " آ ا " و "ب " را خوانده بود ،فقط می توانست کلمه های آب و بابا را که با این حروف نوشته می شوند را بخواند و بنویسد.

اما در روش تدریس فعلی ابتدا کلمه هایی که در آن ها حروف مورد نظر به کار رفته به دانش آموز نشان داده می شود و بعد خود دانش آموز به طور فعال ، نشانه ی مورد نظر را در کلمه پیدا کرده و به او آموزش داده خواهد شد . به طور مثال برای تدریس نشانه ی "آ ا " این جمله ها آمده است و نشانه ی مورد نظر با رنگ دیگر نوشته شده است .آب آبی دریا آبی ..... نشانه ی مورد نظر ما به شکل هایی که در زبان فارسی وجود دارد در کلمه ها آمده است و بچه ها باید با تلفظ و تکرار کلمه و راهنمایی آموزگار آن ها را پیدا کرده و بدانند صدای " آ " چند شکل دارد . مواردی هست که درخواست می کنم به آن ها توجه کنید :

1- قبل از شروع تدریس ،شکل هایی که مربوط به این نشانه است را به صورت پازل آماده کنید .

2-حتما بچه ها را به صورت گروهی تقسیم بندی کنید که در کلاس اول هر چه تعدادشان کمتر باشد ،مثلا دو یا سه نفری ،بهتر است .

3- پازل ها را بین بچه ها تقسیم کنید و آن ها را راهنمایی کنید تا بتوانند شکل مورد نظر را آماده کنند.

4- حالا از آن ها بخواهید در مورد شکلی که به دست آورده اند با یکدیگر مشورت کنند.

5- یک نفر از هر گروه گفته هایی که بین اعضای هر گروه رد و بدل شده را برای بچه های دیگر کلاس بازگو نماید.

6- کلمات کلیدی را به خاطر بسپارید و سعی کنید که این کلمات حتما توسط بچه ها گفته شود . مثلا :" بگو عزیزم ، در شکل چه چیزهایی به رنگ آبی می بینی ؟ " جواب خواهد داد : " دریا و ..."

7- هم پایان و هم آغاز بودن یک جفت کلمه را در نگاره ها با بچه ها تمرین کرده اید و الان می توانید در این مورد هم از آن ها سؤال کنید که چه کلماتی شنیدید که هم پایان و هم آغاز هستند .مثل بابا و دریا که هم پایان هستند و روی صدای آخر تأکید نمایید ویا آب و آبی هم آغاز هستند و روی صدای اول تأکید نمایید .تفاوت نگاره ها با نشان ها در این است که شما باید به هنگام تأکید صدای مورد نظر به شکل آن هم اشاره کنید.

8- اصلا لذت اکتشاف را از کودکان نگیرید .فورا اشاره نکنید که "آ" دو شکل دارد و بعد آن را معرفی کنید .بلکه با نشان دادن کارت تصاویرو معرفی شکل مورد نظر ،آن ها را به این موضوع متمرکز نمایید که ببینند ،نشانه ی مورد نظر به چه اشکالی نوشته شده است .مثال :

- " بچه ها ! به کلمه ی " آب " توجه کنید و بگویید در اول این کلمه چه صدایی را بیان می کنید ؟"

جواب : " آ " ....

- خب ! خوب به شکل صدای اول نگاه کنید و شکلش را به خاطر بسپارید .

- حالا به من بگویید در کلمه ی دریا در آخر آن چه صدایی را بیان می کنید ؟

- صدای " ا " ...

- ببینید در این جا صدای " آ " به چه شکلی آمده است ؟ وقتی در اول کلمه آمده یک شکل دارد و وقتی در آخر و وسط کلمه آمده شکلی دیگر دارد . می توانید به من بگویید شما در کلمه ها صدای " آ " را به چند شکل دیدید ؟

- بجه ها خودشان با دقت و جست و جو جواب خوهند داد :به دو شکل ... اگر در دفعه های اول موفق نشدید ، باز هم جواب را خودتان نگویید با راهنمایی کردن بچه ها سعی کنید خودشان به جواب برسند .

حالا نوبت شماست که این دو شکل را پای تابلو نوشته و با زبان کودکانه و شعر آن ها را به بچه ها معرفی کنید .....آ آ چند شکل داره ؟ - دو شکل داره ، دو شکل داره . با اشاره به " آ" اول .......  به این میگن " آ " اول ...کجا میاد ؟ اول میاد همیشه به غیر از این نمیشه ، تو جدول الفبا هر کی به جای خویشه و الی آخر .


آ اول      ا غیر اول    

من آ اول هستم          همیشه اول هستم

دوستم ا غیر اول         هیچ وقت نمی آد اول


9- حتما کتاب بنویسیم در کلاس و حضور خودتان توسط بچه ها انجام شود . به نحوه ی نوشتن بچه ها دقت کنید و اشکالاتشات را به آن ها بگویید .وقتی تمرین بنویسیمدر خانه انجام می شود شما به اشتباهات دانش آموز پی نخواهید برد .

10- وقتی می بینید که بچه ها چه قدر تشنه ی آموختن هستند و چگونه توانستید ، ابتدای خواندن و نوشتن را به آن ها بیاموزید ، اصلاًخسته نخواهید بود و از آموختن لذت خواهید برد . موفق باشید.






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
سه شنبه 4 آبان 1395
فاطمه پاریاد